" Wahai Allah, rahmati dan kurniakanlah kesejahteraan ke atas Muhammad Rasullah..Dan selawat yang dapat melapangkan rezeki kami..Dan menjadikan baiknya akhlak kami..Dan curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan para sahabatnya "

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday 1 October 2014

Cara Mengatasi Masalah Berat Badan Naik Selepas Bersalin


Sebagai seorang isteri yang baru sahaja melahirkan anak, sudah tentu berhadapan dengan situasimasalah berat badan bertambah. Isu ini menjadi berpanjangan sekiranya berat badan yang bertambah itu sukar diturunkan. Jadi tidak hairanlah jika kita lihat kebanyakkan wanita yang sudah mempunyai anak, beratnya semakin bertambah. Namun di sini terdapat cara untuk mengatasinya. Ikuti soal jawab di bawah ini.

Soalan:

Selepas bersalin anak pertama, saya dapati berat badan saya terus meningkat dari 65 kg kepada 88 kg. Bahagian perut nampak lebih banyak lemak dan begitu juga bahagian pinggul.

Saya merasa tertekan dengan masalah berat badan yang makin bertambah ini. Saya cuba kurangkan makan tetapi jarang-jarang bersenam kerana tidak ada masa. Apa yang patut saya buat untuk mengatasi masalah ini?

Jawapan:

Anda tidak perlu terlalu bimbang kerana lazimnya ia mengambil masa selama 8 bulan hingga 1 ½ tahun untuk mengurangkan lemak-lemak yang berlebihan. Dikatakan amalan menyusu baby atau “breastfeeding” mampu membantu wanita untuk mendapatkan badan yang langsing seperti sediakala.

Sebab itulah memang sangat digalakkan untuk ibu breasfeed untuk sekurang-kurangnya selama 6 bulan pertama, kalau mampu meneruskan sehingga bayi berusia 2-3 tahun lebih baik. Ini akan membantu pemberian nutrien yang diperlukan untuk perkembangan otak dan kesihatan bayi. Pada masa yang sama, membakar lemak-lemak berlebihan pada si ibu.

Sekiranya anda menyusu, maka anda sebenarnya memerlukan lebih banyak makanan yang berkhasiat untuk tenaga dan juga agar badan mampu menghasilkan susu badan yang secukupnya.

Justeru mengurangkan pengambilan makanan atau diet yang tidak seimbang adalah langkah yang kurang wajar.

Sebaik-baiknya amalkan cara dantabiat pemakanan yang sihat serta luangkan masa untuk bersenam. Contohnya, lebihkan makan sayuran dan buah-buahan, kurangkan cara masakan berlemak, bergoreng dan jenis-jenis makanan serta minuman yang manis.

Pastikan minum air yang mencukupi dan bersenam sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari untuk membantu membakar lemak-lemak yang berlebihan.

Nota : I Love To BreastFeed My Baby!! Good to mommy, good to baby..:)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog sy ;))