" Wahai Allah, rahmati dan kurniakanlah kesejahteraan ke atas Muhammad Rasullah..Dan selawat yang dapat melapangkan rezeki kami..Dan menjadikan baiknya akhlak kami..Dan curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan para sahabatnya "

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Showing posts with label Ibu Bapa. Show all posts
Showing posts with label Ibu Bapa. Show all posts

Wednesday, 1 October 2014

Cara Mengatasi Masalah Berat Badan Naik Selepas Bersalin


Sebagai seorang isteri yang baru sahaja melahirkan anak, sudah tentu berhadapan dengan situasimasalah berat badan bertambah. Isu ini menjadi berpanjangan sekiranya berat badan yang bertambah itu sukar diturunkan. Jadi tidak hairanlah jika kita lihat kebanyakkan wanita yang sudah mempunyai anak, beratnya semakin bertambah. Namun di sini terdapat cara untuk mengatasinya. Ikuti soal jawab di bawah ini.

Soalan:

Selepas bersalin anak pertama, saya dapati berat badan saya terus meningkat dari 65 kg kepada 88 kg. Bahagian perut nampak lebih banyak lemak dan begitu juga bahagian pinggul.

Saya merasa tertekan dengan masalah berat badan yang makin bertambah ini. Saya cuba kurangkan makan tetapi jarang-jarang bersenam kerana tidak ada masa. Apa yang patut saya buat untuk mengatasi masalah ini?

Jawapan:

Anda tidak perlu terlalu bimbang kerana lazimnya ia mengambil masa selama 8 bulan hingga 1 ½ tahun untuk mengurangkan lemak-lemak yang berlebihan. Dikatakan amalan menyusu baby atau “breastfeeding” mampu membantu wanita untuk mendapatkan badan yang langsing seperti sediakala.

Sebab itulah memang sangat digalakkan untuk ibu breasfeed untuk sekurang-kurangnya selama 6 bulan pertama, kalau mampu meneruskan sehingga bayi berusia 2-3 tahun lebih baik. Ini akan membantu pemberian nutrien yang diperlukan untuk perkembangan otak dan kesihatan bayi. Pada masa yang sama, membakar lemak-lemak berlebihan pada si ibu.

Sekiranya anda menyusu, maka anda sebenarnya memerlukan lebih banyak makanan yang berkhasiat untuk tenaga dan juga agar badan mampu menghasilkan susu badan yang secukupnya.

Justeru mengurangkan pengambilan makanan atau diet yang tidak seimbang adalah langkah yang kurang wajar.

Sebaik-baiknya amalkan cara dantabiat pemakanan yang sihat serta luangkan masa untuk bersenam. Contohnya, lebihkan makan sayuran dan buah-buahan, kurangkan cara masakan berlemak, bergoreng dan jenis-jenis makanan serta minuman yang manis.

Pastikan minum air yang mencukupi dan bersenam sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari untuk membantu membakar lemak-lemak yang berlebihan.

Nota : I Love To BreastFeed My Baby!! Good to mommy, good to baby..:)

Thursday, 25 September 2014

Aisyah :: Ruam, Kayap n Eczema (Part 3)

Muka budak yg kena kayap+eczema..nsb baik x kena kat bahagian muka, kat pipi tu kena cakar dgn Affan..
23 Sept – Opah Aisyah still cuti lg utk jaga cucu emas die ni..hehe..tghari ummi kol opah utk tnya khabar Aisyah, opah ckp Aisyah tgh mkn..ummi ckp dgn AIsyah, die nmpk ok je..ckp pun elok jer..Alhamdulillah, mungkin Aisyah dh sembuh kot..sedap sikit hati ni..tp balik keje ptg tu tgk Aisyah tgh tido, cek bdn die..bintik2 merah tu still x surut2 n kering pun..bila bangun, die manggaru2 je..bintik2 dekat pelipat tu lg la seram tgknye..dh hitam2!!

Bintik2 merah yg dh jd hitam dekat pelipat2 bdn Aisyah..
Ummi jd x sedap hati balik, rase nk nangis je tgk die tergaru2 mcm tu..terus ajak baba pg Klinik Dr. Azmi kat TTJ..dekat je dgn umah opah..klinik ni mmg x pernah putus dgn pesakit terutama kanak2 n baby..Aisyah n Affan dh beberap kali dpt rawatan kat sini, ubat die pun serasi dgn dorg..mase rawatan mula2 die tgk bintik2 kat bdn, tgn,kaki n punggung Aisyah..cek suhu bdn, x demam..pastu tgk mulut Aisyah plak..then, sesi soal jawab..

Doc : Ade org lain kena cmni x?

Me : X de..die sorg je..adik die pun x de cmni.

Doc : Die gatal2 time bile?Siang ke mlm?atat dua2 waktu die gatal?

Me : Tiap mase die gatal doc..asyik menggaru je.

Doc: Bape ari dh kena cmni?

Me : Baru kena ari Ahad..so, dlm 3 ari la..

Doc : mmg byk kes cmni, lg teruk dari ni pun ade..so, chicken pox out, kayap pun out..sy confuse antara kudis buta atau penyakit kuku kaki dan mulut je..tp kudis buta cepat berjangkit, jd adik die mesti dh kena sekali..lagi satu die akn teruk waktu mlm, siang ok je..sbb kutu tu keluar waktu mlm..tp die siang mlm gatal kn..klu penyakit kuku dan mulut plak, kat tgn n kaki die mmg ade, tp kat mulut die x de pape pun..ok je..jd bukan juga..

Me : Klu kayap cmne doc?

Doc : Ha, meh sini sy tunjuk kayap cmne n die serang bhagian mane..die ikut peta bdn kita..(sambil tunjukkn gmbr dekat laptop die)..kayap x kn tumbuh merata cmni, die akn tumbuh setempat tp menjalar dr bhgin depan ke belakang atau sebaliknya..

Me : So, anak sy ni kena ape doc?

Doc : Eczema, allergic..sy akan bg ubat allergic, antibiotic, ubat sapu n sabun khas utk die mandi..insyallah, dlm mase 2-3 ari hilang semua tu..ade kes lg teruk dr ni, amik mase 5-6 ari utk dptkn kulit yg licin semula (sambil tunjuk gmbr baby before n after dlm HP die yg ade symptom mcm Aisyah, tp condition lg teruk)

Me : Allergic dgn ape ye doc?

Doc : Boleh jd mcm2..makanana tau persekitaran..eczema ni ade byk jenisnye..ade cmni, ade cmtu (smbil tunjuk mcm2 gmbr bby eczema)..eczema ni x berjangkit..

Me : Ok la cmtu doc..Thanks..

Doc : Ok..cuba ubat sy bg dl ye..insyallah..(smbil doc salam dgn Aisyah n Affan smbil cium dahi dorg)

Aisyah dpt 3 jenis ubat utk Allergic, Sabun mandi khas yg lembut utk kulit, Antibiotik (Azithromycin) n gel utk sapu pada bintik2 tu..Cas utk air liur doc tu hanya la RM6..yg lain2 semua hrga ubat je J..Sgt recommended, korg tnya la pape pun, die akan jwb smpai korg puas hati..

Balik tu, ummi terus bg semua ubat dekat Aisyah, suka plak die..sbb semua ubat2 tu bau buah2an..pastu mandikan die dgn sabun tu, die plak lebih2 nk sabun byk kali..haha..n last sekali sapu gel, die selesa je..sbb gel tu sejuk2 je..hehe ..:: Sambung Part 4 ::

Sedikit Info Tentang Eczema

Eczema ‎|‎ Dermatitis

Apakah Penyakit Eczema?

‎Eczema adalah singkatan kepada "Eczema Hypertrophicum", juga di sebut "Dermatitis." Eczema atau ‎dermatitis, adalah istilah kepada beberapa jenis penyakit atau masalah radang kulit yang tidak ‎menyelesakan, samada radang tersebut dalam bentuk kulit kering, panas, berkuping, lebam, ‎kasar, menebal, kemerahan, gatal-gatal sehingga kulit sangat terdorong untuk di garu, kian di garu kian luka, berair dan ‎seterusnya berdarah, dan sekiranya tidak di rawat akan bernanah. Apabila sembuh bersifat sementara, kemungkinan besar akan timbul kembali, dan menjadi semakin merebak. Setiap kali sembuh akan meninggalkan kesan parut kehitaman yang lambat untuk kembali ke tona dan warna asal kulit.

‎Dengan penjagaan dan perawatan kulit yang rapi, terutama pada bahagian yang selalu timbul radang kulit, ‎eczema boleh dikurangkan, tetapi kulit akan sentiasa sensitif dan eczema dengan mudah akan timbul ‎kembali. Eczema boleh berlaku pada semua peringkat usia. Eczema tidak pula berjangkit.

‎Eczema ‎|‎ Jenis-Jenis

Berikut adalah beberapa jenis eczema. Gejala-gejala eczema hampir sama semuanya. ‎Puncanya mungkin berbeza. Dan kaedah rawatannya juga berbeza.

‎●‎ Atopic Eczema. Atopic eczema ini dipercayai masalah kulit yang diwarisi, berkait-rapat ‎dengan faktor genetik. Sejenis eczema yang sering terjadi, dikaitkan dengan penyakit ‎lelah/asma bronchitis (sesak nafas, bersin, hidung berair, batuk-batuk, paru-paru banyak kahak) ‎dan juga hayfever (sesak nafas disebabkan rongga hidung tersumbat kerana berkahak).

Seseorang yang mengalami atopic eczema, terlalu sensitif kepada miang ‎halus atau “irritants” dari alam sekitar, sedangkan miang tersebut tidak pula menjejaskan kulit kebanyakan orang lain. Atopic ‎eczema timbul kerana tindak-balas dari sistem kekebalan tubuh yang bertindak menyerang ‎miang halus yang melekat di kulit sehingga menghasilkan radang kulit yang gatal. Gatal-gatal kadangkala sangat ‎menusuk kulit. Selalu timbul pada wajah, kulit kepala, leher, celah siku tangan, di ‎bawah lutut, dan juga buntut.

Tanda-tandanya: kulit kering seluruh tubuh, radang ‎kulit dan kadangkala membengkak. Garu-garu yang tak tertahan, berlansung dengan mudah ‎melukakan kulit, mendedahkan kepada jangkitan. Akibat dari radang eczema, kulit akan terkoyak, ‎tersiat, luka, dan berair.

‎‎●‎ Dermatitis Sentuhan/Contact Dermatitis. Eczema jenis ini timbul apabila kulit terlalu sensitif terhadap ‎sesuatu bahan yang tersentuh pada kulit, diiringi dengan sistem kekebalan tubuh yang bertindakbalas terhadap bahan tersebut. ‎Selalu timbul di tangan orang dewasa.

Terdapat 2 jenis: Jenis pertama, allergi terhadap sesuatu bahan, umpamanya terhadap logam nikel dalam bentuk ‎subang, gelang, rantai dsbnya. Eczema timbul secara perlahan apabila kulit seringkali bersentuhan ‎dengan bahan allergi tersebut. Jenis ke-2 lebih sering berlaku, eczema yang timbul apabila ‎setiap hari bersentuhan dengan benda seperti bahan pencuci atau bahan kimia, yang ‎mengakibatkan eczema. Boleh juga berlaku terhadap bahan-bahan lain seperti simen, wangi-wangian, bahan kosmetik, getah, krim ubat, pohon-pohon, juga sinaran matahari dsbnya.

‎‎●‎ Seborrhoeic Eczema. Terdapat 2 jenis:

Eczema pada bayi. Eczema yang timbul pada bayi di bawah usia 1 tahun. Secara ‎amnya, bermula di kulit kepala atau celah kelangkangan, berkuping warna kekuningan, kemudian kian merebak. Mungkin tidak mendatangkan keselesaan, tidak gatal dan tidak terlalu ‎menganggu bayi, mungkin kerana mereka terlalu kecil untk memberitahu. Selalunya eczema jenis ‎ini akan berkurangan dan hilang dalam beberapa bulan. Krim pelembab bayi dan minyak ‎mandi dapat mempercepat kesembuhan. ‎Sebab sebenar adalah samar.

Eczema pada orang dewasa. Orang dewasa berusia antara 20 – 40 tahun mudah mengidap eczema jenis ini. Secara ‎amnya, di kulit kepala terdapat kelamumur, mudah merebak ke wajah, rongga ‎telinga dan dada. Kulit bertukar menjadi merah, dan berkuping. Gejala ini dipercayai ‎berpunca dari pembiakan kulat/jamur. Sekiranya masalah menjadi lebih parah, krim anti-kulat ‎mungkin dapat membantu. ‎

‎●‎ Varicose Eczema/Venous Eczema/Gravitational Eczema/Stasis Dermatitis. Selalu berlaku pada orang dewasa 50 tahun ke atas. Eczema mudah timbul di ‎bahagian bawah kaki-kaki, disebabkan kurang lawas pengaliran ‎darah ke kaki. Eczema merebak di sekeliling kaki, berwarna kemerahan, bertompok, berkuping, dan sangat gatal untuk di garu. Sekiranya dibiarkan tanpa rawatan, kulit akan pecah-pecah dan ‎mengeluarkan cecair dan bernanah.

Merawatnya adalah dengan ‎krim pelembab atau krim steroid.

‎●‎ Herpetiformis/Penyakit Duhring. Amat gatal terutama di waktu malam. Timbul pada lengan, paha, lutut, ‎dan bahagian bawah lutut. Eczema ini dikaitkan dengan penyakit atau masalah usus.

‎●‎ Eczema Dyshidrosis/Pompholyx/Vesicular Palmoplantar Dermatitis/Eczema Surirumah). ‎Eczema jenis ini timbul pada telapak tangan, telapak kaki, dan di pergelangan jari-jemari tangan dan kaki. Bintik-bintik kecil, menebal, pecah-pecah dan diiringi dengan gatal-gatal, dan terlalu gatal di waktu malam. Jika eczema di tangan, menjadi lebih parah sewaktu cuaca panas.

‎‎●‎ Discoid Eczema/Nummular Dermatitis/Eczema Mikrob. Eczema jenis ini timbul secara tidak di jangka, ‎dalam bentuk tompok kering sebesar wang syiling, berwarna kemerahan. Selalunya pada bahagian lengan atau bahagian ‎bawah kaki. Bentuk seperti kurap. Eczema ini gatal dan sangat terdorong untuk di garu sehingga mengeluarkan ‎cecair. Selalunya, eczema ini di rawat dengan krim pelembab. ‎

‎●‎ Neurodermatitis/Lichen Simplex Chronicus/Localized Scratch Dermatitis). Bahagian yang gatal ‎menjadi tebal, berpigmen yang disebabkan selalu di garu. Selalu berlaku hanya pada suatu bahagian ‎tubuh sahaja. Boleh di rawat melalui ubat-ubatan anti-keradangan.

‎●‎ Autoeczematization/Autosensitization). Eczema jenis ini timbul dari tindakbalas sistem kekebalan tubuh terhadap ‎jangkitan parasit, kulat/jamur, bakteria atau virus. Ia dapat di rawat apabila terhapus kuman ‎yang menjadi penyebabnya.

‎‎●‎ Lain-lain Jenis Eczema. Terdapat banyak lagi jenis-jenis eczema yang disebabkan oleh jangkitan virus, akibat dari kesan penyakit, dari pengambilan ubat-ubatan, bahan makanan yang tidak seraksi, kekurangan atau lebihan vitamin atau zat gizi, atau bahan kimia. Ada juga eczema yang sangat jarang berlaku dan sangat samar sebab-musababnya. ‎

Eczema ‎|‎ Apakah Puncanya ?‎

Penyebab eczema banyak dan berbeza, bergantung kepada jenis eczema yang dialami seseorang. ‎Sebab-sebab timbul eczema sentiasa samar. Antara sebab-sebab yang memungkinkan timbul eczema ialah:

1) Faktor Genetik. Faktor genetik, waris mewarisi, sekiranya salah seorang samada di sebelah ibu atau bapa kepada individu, pernah mengidap allergi, asma/lelah atau hayfever (sesak rongga pernafasan hidung), maka berkemungkinan besar individu tersebut juga cenderung diwarisi eczema allergi.

Dalam setengah kes, terjadi eczema disebabkan faktor genetik yang berkaitan dengan kekacauan pada metabolisma asid lemak mustahak ‎‎(EFA); kurang kemampuan pada enzim memperoses asid lemak mustahak (EFA) atau kurangnya EFA itu sendiri. Kulit memerlukan minyak dari bahan makanan untuk tindakan anti-keradangan, manakala tubuh memerlukan asid mustahak EPA (bahagian dari EFA) yang terdapat dalam minyak Omega 3. Jika minyak bersumber dari sayur-sayuran atau bijian, tubuh terpaksa memproses minyak sayuran dengan menggunakan enzim. Enzim ini pula bergantung kepada faktor-faktor gandingan dari zat makanan seperti zinc, magnesium dan B6. Bila tubuh kurang mampu menggunakan enzim memproses minyak sayuran, maka eczema mungkin terjadi. Bagi EFA yang bersumber dari minyak ikan, Omega 3 tidak perlu menggunakan proses enzim ini.

‎2) Masalah Perut. Masalah perut disebabkan kekurangan asid hydrokhlorik dalam perut. Setiap tubuh memerlukan air dan zat-‎zat gizi seperti zinc, sodium dan potassium bagi menghasilkan asid hydrokhlorik. Asid hydrokhlorik ialah asid perut yang membantu mencerna dan menghadam makanan dalam perut. Kekurangan asid hydrokhlorik merupakan salah satu punca eczema.

‎Apabila perut bermasalah, pemecahan, pencernaan dan penghadaman bahan makanan menjadi tidak sempurna. Bahan-bahan makanan kecil yang tidak dapat di pecah dan di serap oleh perut akan melalui usus dan ‎kemudian memasuki ke dalam aliran darah. Seterusnya, tindakbalas allergi terhadap bahan-bahan ‎makanan kecil tersebut berlaku dan menimbulkan eczema.

Keradangan dalam perut yang disebabkan oleh stres, ubat anti-biotik, bahan ubat-ubatan juga antara sebab timbulnya eczema. ‎Pada orang dewasa, hisap rokok, alkohol, atau kafein dari minuman kopi juga berkemungkinan merupakan salah satu dari penyebab eczema.‎

‎3) Kecemaran Usus Penghadaman. Dalam usus terdapat organisma yang baik ‎atau pun yang memudaratkan kesihatan. Permakanan yang kurang berkhasiat; kurang vitamin ‎dan zat galian, dan pengambilan ubat anti-biotik boleh menyebabkan kurang organisma yang ‎baik, menambah jumlah organisma yang memudaratkan kesihatan, menjadi salah satu penyebab eczema.

Rebakan kulat candida merupakan antara penyebab eczema, terutama pada wanita yang sedang hamil acapkali berlaku kerana perubahan hormon di dalam tubuh. Bayi yang dilahirkan boleh turut dijangkiti, menjadi sebab kenapa supplemen "probiotic" disarankan pada wanita yang sedang sarat hamil.

‎4) Allergi Makanan. Allergi sering berlaku pada hampir setiap individu. Seseorang harus cuba mengenal-‎pasti jenis-jenis bahan makanan yang boleh menyebabkan allergi kepada tubuhnya. Seorang ibu yang menyusukan ‎bayinya, lebih mudah mengenal-pasti allergi kepada bayinya.

Bahan makanan yang sering menimbulkan allergi kepada tubuh; seperti telur, kacang tanah, makanan dari bahan asas kacang ‎soya/kedelai, gandum (roti, kek, biskut dll), susu, yogurt, ais krim, produk tenusu termasuk keju. Sebaiknya, ‎bahan makanan seperti kekacang dan bijiran di rendam terlebih dahulu bagi meruntuhkan asid phytik yang ‎berkemungkinan boleh menimbulkan reaksi allergi. ‎

‎5) Stres. ‎Terdapat juga individu yang mengalami eczema disebabkan stres (tekanan jiwa). Tekanan jiwa menjadi ‎pemangkin kepada timbulnya eczema pada bahagian-bahagian tertentu kulit. Bila tekanan jiwa berkurangan, eczema juga turut berkurangan. ‎

Eczema | Jenis Rawatan ‎

‎Belum ada penawar yang pasti bagi eczema. Eczema adalah masalah kulit yang bersifat peribadi. ‎Suatu ubat mungkin sesuai untuk seseorang individu, namun tidak pula sesuai pada pengidap lain. ‎Justru, pencarian ubat yang sesuai bagi mengubati semua jenis eczema adalah usaha yang sangat ‎sukar.‎

‎Oleh itu, rawatan ditujukan kepada berbagai cara merawat eczema. Kesemua cara bermula dengan ‎pemeliharaan kulit yang rapi. ‎Berikut adalah beberapa cara yang selalu digunakan bagi merawat dan mengawal gejala-gejala ‎eczema:‎

1 Pelembab Kulit/Moisturizer/Emollient ‎

Eczema menjadi semarak apabila kulit kering. Melembabkan kulit adalah salah satu kaedah penting ‎bagi merawat dan menanggani eczema. Melembabkan bahagian yang dijangkiti eczema boleh ‎mempercepat kesembuhan pada kulit dan mengurangkan timbul eczema. ‎

Pelembab kulit, dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai “emollient” atau “moisturizer.” Pelembab kulit ‎adalah losyen, krim, atau minyak sapuan agar kulit sentiasa lembab, berminyak, dan kembali anjal. Pelembab mengurangkan kekeringan pada kulit dan menghalang eczema daripada berkuping. Lebih tebal lapisan pelembab perlu di sapu pada bahagian eczema yang kering dan berkuping. Penggunaannya yang berterusan setiap hari adalah penting bagi merawat eczema. ‎ ‎Sapuan pelembab berminyak, kerana kandungan airnya sedikit, akan mengekal kulit berminyak lebih lama, akan tetapi ‎kurang keselesaan. ‎

Penggunaan pelembab di kira selamat dan boleh di sapu lebih kerap atau sekurang-kurangnya 2 kali dalam sehari. Sabun dan pencuci detergen lebih baik dihindari dari terkena pada bahagian eczema, kerana ‎ boleh menghakis minyak di dalam lapisan kulit dan menyebabkan kekeringan ‎pada permukaan kulit. ‎

Berbagai pelembab terjual di pasaran, perlu ‎di cuba yang mana seraksi untuk seseorang individu. Ceramides, sejenis asid lemak yang terdapat pada lapisan epidermis, kini menjadi bahan utama ‎ pada pelembab merawat eczema. ‎

2 Krim Steroid‎

Apabila eczema terkawal, hanya krim pelembab diperlukan bagi mengawal eczema agar tidak ‎muncul lagi. Namun, jika radang kulit semakin bersemarak, eczema semakin merebak, maka ‎‎“corticosteroid”, atau singkatnya steroid, digunakan. ‎Jenis-jenis corticosteroid seperti anabolic steroid, cortisone, prednisone, dan methylprednisolone dll.

Anabolic steroid selalu digunakan bagi menanggani masalah keradangan eczema ini. Terdapat 4 gred anabolic steroid: sederhana (mild), biasa (regular), kuat (potent) ‎dan amat kuat (super potent). Gred steroid ini merujuk pada samada usia pesakit, keparahan ‎eczema, saiz eczema, dan juga bahagian tubuh yang dijangkiti. Untuk eczema yang biasa, steroid ‎yang sederhana digunakan (sepertihydrocortisone). Untuk yang lebih parah, makan steroid yang ‎lebih kuat digunakan (seperti clobetasol propionate). Untuk kes kronik, apabila anabolic steroid ‎tidak mampu lagi memberi kesan positif, doktor pakar kulit akan memberi minuman atau suntikan ‎corticosteroid, perkembangan pesakit di pantau di bawah perhatian doktor pakar kulit ‎sepanjang pengambilan steroid tersebut.‎

Dalam banyak kes, penggunaan “corticosteroid” sangat berkesan mengawal dan menghilangkan ‎eczema. Cepat sembuh, akan tetapi kesan sampingan juga ada. ‎Penggunaan sapuan corticosteroids yang berpanjangan akan meningkat risiko ‎kulit menipis, mudah calar dan luka. Oleh yang demikian, seboleh mungkin sapuan steroid ‎yang sederhana digunakan pada kulit wajah dan bahagian tubuh yang halus dan sensitif. Sapuan ‎steroid juga perlu jauh dari bahagian mata, kerana boleh menyebabkan glaucoma (rabun mata yang boleh mengakibatkan buta) atau cataract (selaput mata).‎

Steroid bersifat immunosuppressive, iaitu mengurangkan tindakbalas sistem kekebalan tubuh. ‎Penggunaan steroid tanpa diiringi dengan anti-biotik atau ubat anti-kulat, boleh menyebabkan ‎timbul gejala lain pada kulit, seperti jangkitan kulat atau bakteria. ‎

Dan lagi, penggunaan steroid yang kuat pada bahagian tubuh yang luas akan di serap oleh sistem ‎tubuh, dan keadaan ini boleh menganggu atau menjejaskan sistem dalaman tubuh. ‎

Secara amnya, penggunaan corticosteroid di anggap selamat jika digunakan pada jangkamasa ‎singkat atau sederhana bagi tujuan mengawal rebakan eczema. Bila terkawal, perlu di tukar kepada ‎penggunaan krim pelembab. ‎

‎3 Sapuan Immunosuppressant

Di samping krim pelembab dan steroid, terdapat juga sapuan immunosuppressant bagi merawat keparahan eczema. Sapuan immunosuppressant adalah ubatan yang baru. Apabila ‎eczema menjadi kronik, dan rawatan-rawatan lain tidak berkesan, maka sapuan ‎immunosuppressant digunakan. Ia didapati berkesan menumpulkan tindakbalas sistem kekebalan ‎tubuh terhadap eczema, dengan demikian memberi ruang kepada kulit untuk sembuh.

Sapuan ‎immunosuppressant seperti pimecrolimus, tacrolimus, ciclosporin, azathioprine dan methotrexate. Penggunaannya perlu di bawah perhatian rapi doktor pakar kulit kerana ia memberi kesan sampingan. ‎

‎4 Rawatan Gatal-Gatal Kulit ‎

Ubat anti-gatal-gatal, atau anti-histamine, juga digunakan untuk mengurangkan gatal dan bengkak ‎akibat selalu di garu pada bahagian yang dijangkiti eczema. Ubat-ubat anti-histamine juga memberi ‎keselesaan pada pesakit, terutama di waktu malam di mana gatal-gatal selalu menyerang. ‎

Ubat-ubat anti-histamine yang sering berada di pasaran seperti promethazine (phenergan), ‎diphenhydramine (benadryl), hydrocortisone, atau capsaicin. ‎

‎5 Kaedah Permakanan

Pada setengah individu, ada sesuatu bahan makanan yang boleh mendatangkan allergi padanya sehingga ‎menyemarakkan eczema. Telur mungkin didapati boleh menimbulkan eczema pada seseorang, dan ‎menghindari memakannya dapat menghalang timbulnya eczema. Namun, kaedah yang ‎berkesan di segi permakanan bagi menanggani atau merawat eczema sepenuhnya, masih tidak pasti. ‎

Oleh kerana punca sebenar timbulnya eczema sentiasa samar, permakanan supplemen multi ‎vitamin dan zat gizi, mungkin dapat membantu tubuh meningkatkan kesihatan kulit dan ‎peredaran darah.‎

Supplemen seperti probiotic mungkin juga baik untuk di minum bagi mengurangi eczema. Probiotik adalah mikro-‎organisma hidup, seperti bakteria lactobacillus yang terdapat dalam yogurt. Bagi warga berusia ‎probiotik mungkin tidak begitu berkesan, tetapi banyak lapuran menyatakan bahawa terdapat jenis bakteria ‎probiotik yang berkesan mengurangi eczema pada kanak-kanak. ‎

Supplemen-supplemen lain seperti: Vitamin B-kompleks membantu kesegaran, pembiakan dan jangka hayat sel-sel tubuh, ‎kekurangan vitamin ini dikaitkan dengan masalah kulit (dermatitis).‎ Vitamin E melembabkan kulit dan mengurangkan gatal-gatal. ‎Vitamin C beserta "bioflavonoids" menghalang keradangan kulit dan menstabilkan selaput sel. Zat gizi zinc dan iodine membantu kesembuhan dan fungsi sistem kekebalan tubuh. ‎

Asid lemak mustahak (EFA) seperti Omega-3 dari minyak ikan, minyak flaxseed, minyak herbatus ‎sauda (jintan hitam), mungkin membantu. ‎ Sapuan minyak Evening Primrose boleh membantu mengurangkan rekahan dan luka pada kulit.

Aisyah :: Ruam, Kayap n Eczema (Part 1)

Mencabar sungguh bila anak sakit n kita x tau ape sakit yg ank kita hadap tu..on 17 Sept, Affan tiba2 demam panas sgt+batuk2..ummi guna kaedah sock stoking dgn cuka epal utk kurangkan panas tu smabil2 sponge bath dgn air+cuka epal..mmg die selesa, bila stoking dh kering n ummi nk soak balik, die x bg..die nk pakai je sock tu..mmg ummi x dpt tido sbb risau klu suhu die jd tggi..ade gak bg Ibuprofen beli dkat farmasi tp mcm x berkesan dekat Affan,kebah kejap je pastu panas balik..
esoknya hntar Affan umah Baby sitter, die belikan PCM dekat Klinik Dr Azmi..3x makan, on 19 Sept, demam Affan dh baik..dh aktif mcm biasa..

Ni bintik2 merah yg ade kat seluruh bdn Aisyah..
Tetiba esoknya Aisyah pulak mcm demam je..badan die panas sgt mencecah suhu 39oC..pastu mengadu sakit kepala, bibir pun dh pecah2 sbb kering sgt kot..ummi igt demam biasa sebab jangkit dr Affan..Cuma bezanya dgn Affan, Aisyah lgsg x nk mkn..minum air n menyusu pun xnk..merengek je sbb die ckp sakit kepala n rasa gatal dekat bahagian punggung die (ade satu tompokan merah sebesar duit 50sen,mcm ruam lampin tu) ..ummi bg PCM, die muntah balik mcm lgsg x leh terima..dh mandikan, sponge bath tp still panas..so,ummi masukkn Veron supp 12.5mg melalui punggung (mmg ade spare kat rumah ubat ni, in case ubat mkn x jalan), ptg tu Aisyah dh ok..demam dh kebah Cuma selera mkn masih x de..sakit kepala n gatal masih ade..esoknye on 21 Sept, mase mandikan Aisyah ummi perasan yg ade bintik2 merah muncul sekitar tompokan merah dekat punggung Aisyah..n bintik2 merah tu ade kat setiap badan Aisyah, terutama kat pelipat kaki, tgn, ketiak n celah kangkang..mmg scary sgt..seluruh bdn ade!! Kecuali perut, belakang n dada..ape kena budak ni??nk kate campak, mcm lain je..lgpun die dh penah kena masa kecik dl..so, ummi n baba bawak la Aisyah pg GH..ramai gak pesakit hari Ahad ni, berjam gak la tggu turn nk msuk bilik doc tu..tp ceknye x sampai 10 minit pun..mmg x puas hati betul..

Doc : ok, apa masalah?

Me : Die gatal2 doc, baru arini kena..dekat punggung die lagi besar tompok merah..smlm die demam, demam dh baik..timbul pulak bintik2 cmni..knp ye doc? (dgn detail sekali ummi citer kat doc)
Doc : Xpe kita tgk dulu..jom naik atas katil..

(doc selak2 seluar tgk punggung, tgk kaki n tgn sikit2)

Doc : Owh, ni rasheh because of viral ni..nnti sy bg ubat sapu, ubat tahan sakit n ubat utk mulut die yg pecah2 ni..x de pape ni, nnti ok la..

Me : Bukan chicken pox or sakit kuku dan mulut ye doc?Apa punca die?

Doc : Owh, bukan2..ni rash biase je ni..sapu ubat sy bg ni nnti ok la..punca die byk sbb, die mungkin ade main pasir or tanah..

Me : Erm,ok la cmtu..Thanks doc.. (sebenarnya x puas hati sbb die cek mcm sambil lewa je, x de tnya byk soalan pun kt ktorg n mcm rushing je,tau la rmai patient tp kena la laksanakan tanggungjawab tu betul2..ktorg sanggup tggu berjam nk dptkan rawatan)..huhu..

Ubat yg Aisyah dapat – Calamine lotion, PCM, n Orregel.

BAlik umah, terus umi sapu lotion tu kat Aisyah, tp Aisyah nangis pulak sbb die ckp sakit n gatal sgt..Ummi bg PCM nk hilangkan rase sakit tu sket supaya Aisyah boleh rehat n tido kejap..Dapatla la tido kejap dlm sejam, tu pun kejap2 bangun suruh garu2 die..Bangun tido tu, ummi mandikan Aisyah n sapu lotion tu balik..die tetap rase x selesa n suruh ummi sapu minyak gamat dekat tompok punggung die tu sbb die ckp pedih n sakit sgt..lgpun tompok tu berair je, x kering 2pun..ummi dh confuse, betul ke lotion ni sesuai utk Aisyah ni?? :: Sambung Part 2 ::

Aisyah :: Ruam, Kayap n Eczema (Part 2)

Malam tu ktorg balik umah opah Aisyah n Affan..kot2 dorg tau ape penyakit yg pelik sgt dekat Aisyah ni..Aisyah still nangis2 n merengek..mkn,minum n menyusu pun x nk..mmg dh risau sgt..lpas pujuk2, Aisyah makan la sesuku roti n menyusu, lpas tu tido..Tp tido yg x lena, kejap2 bangun utk menggaru..Pkul 3 lebih ummi dh bangun sbb x tahan tgk Aisyah yg merengek je dlm tido, ummi sapu lg lotion tu dgn harapan dpt kurangkn gatal die..tapi die terus nangis kuat2 n menjerit ckp sakit..huh, ummi dh panic ni..baba, atuk n opah terus bangun tgk Aisyah..Aisyah siap lompat2 lg sbb sakit sgt kot..pastu atuk n opah tgk tompok kat punggung Aisyah tu, dorg ckp nmpk mcm KAYAP..ah, sudah kayap plak..patutla Aisyah semacam je, xkn la ruam smpai mcm tu sekali kn..

Ni ha, tompok merah aka kayap dekat punggung Aisyah..putih2 tu sebab sapu dgn calamine lotion..
22 Sept lepas Subuh, opah, atuk n ummi terus bawak Aisyah berubat kat kg K.Pilah..nasib baik ade sedara atuk kt kg yg tau nk ubat kayap ni..sbb org kata kayap ni sebaiknye kena berubat cara alternative (penawar/ubat kg) utk cepat baik..sbb ramai org cuba ubat moden akhirnye ke rawatan kg juga utk sembuhkan kayap ni..sbb kayap ni panas, ubat hospital pun panas..Aisyah tido je sepanjang perjalanan ke kg, mungkin penat sgt smalaman x tido..

Sampai je rumah onyang ni (pangkat utk Aisyah), ummi tunjukkn tompok tu..die ckp mmg kayap, then die bacekan ayat2 al-quran n semburkan dekat bahagian yg sakit tu..pastu die mintak sediakan sirih n kapur..onyang bacekan ayat2 ats sirih, kapur n pinang tu, pastu bungkus2kn..die suh balik nnti, potong halus2 n cmpur dgn air n ramas..baru sapu pd bhagian yg gatal2 tu n kena sapu gune tgn je, x leh guna benda lain..Aisyah kena pantang mkn yg gatal2 n bisa2..x leh menggoreng dlm rumah..mksdnye, AIsyah kena mkn mcm org dlm pantang tu la..n org dlm umah tu pun xleh la mkn yg bergoreng2..n pantang juga mkn benda2 yg menjalar mcm labu, tembikai, timun n sewaktu dgnnya..

Maka, opah pun cuti utk jaga cucu kesayangan die ni..ummi pg keje sbb dh byk sgt amik cuti bulan ni..balik dr keje, ummi tgk Aisyah tgh mkn..nmpk berselera, opah ckp Aisyah dh minum susu, mkn n minum mcm biasa..n tompok kat bahagian punggung die pun dh kering..Alhamdulillah, syukur sgt..Cuma bintik2 dekat bhgian lain tu masih sama..belum kering, still merah n gelembung..mlm tu sapu lg air daun sirih tu dekat aisyah..tiap kali lpas poo n kencing, ummi sapu lg air tu supaya x putus ubat tu..Mlm tu Aisyah dpt tido nyenyak sgt, lgsg x de merengek.. :: Sambung Part 3 ::

Sedikit Info Tentang Kayap..Kesian Aisyah, org dewasa pun xtahan ni kn pulak budak2..patut la asyik merengek je..

Apa itu Penyakit Kayap?

Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis, iaitu kayap melukut, kayap jagung dan kayap ular atau nama saintifiknya herpes zoster atau disebut shingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu daripada kelompok virus herpes. Iaitu sejenis virus yang sama menyebabkan cacar air (chicken pox),

Biasanya selepas terkena cacar air, virus tersebut akan kekal tidak aktif (dormant) dalam satu2 kawasan saraf dalam badan...

Kayap akan menyerang apabila virus tersebut diaktifkan semula dalam saraf selepas beberapa tahun...

Sebab serangan virus kayap ini kembali aktif masih lagi belum jelas, cuma ianya akan menyerang sekali sahaja...

Kayap berpotensi tinggi akan berlaku pada kondisi seperti berusia lebih daripada 60 tahun, terkena cacar air sebelum berusia satu tahun, kadar imunisasi menjadi lemah disebabkan pengambilan ubat atau penyakit...

Apabila seorang dewasa atau kanak2 yang belum pernah terkena cacar air menyentuh secara langsung (direct contact) dengan seseorang yang mempunyai kayap, dia hanya akan mendapat cacar air sahaja bukannya kayap...

Lazimnya ruam kayap ular ini bermula dari tengah belakang dan merebak hingga ke bahagian dada. Pada kebiasaannya kayap ular ini menyerang sebelah dada sahaja. Akhirnya, kayap ular ini akan menyerang urat saraf ‘rasa’ di bahagian’ mata, sekiranya ia tidak dirawat ketika di peringkat awal lagi. Bila ini berlaku, seseorang akan merasa pening-pening dan sakit diikuti pula dengan tumbuhan ruam di bahagian dahi dan di bahagian tepi mata.

Jika mata turut diserang ia kelihatan merah dan berlakulah apa yang di-katakan ‘conjunctivitis’. Mana-mana urat saraf ‘rasa’ akan diserang oleh kuman kayap ular ini bila tumbuhnya kayap ini di kulit di mana adanya urat saraf ‘rasa’. Ruam yang berlaku pada kulit memakan masa dari 10 hari hingga dua minggu untuk sebuh jika dirawat dan kemudian ia akan mula reda dan meninggalkan parut pada kulit.

Bagi pengidap kayap ular yang lebih tua, mereka akan merasakan kesakitannya dalam jangka waktu yang lebih lama iaitu berbulan-bulan ataupun makan tahun, apatah lagi jika ia tidak dirawat. Kesakitan ini digelar ‘Post-Herpetic Neuralgia’ dan begitu menyeksakerana ubat-ubatan yang diberi lazim-nya kurang berkesan. Sebelum seseorang pakar dapat merawat kayap ular Ini dia harus benar-benar mengetahui secara lebih mendalam akan penyakit ini.

Pada hakikatnya, rawatan yang diberikan kepada pesakit kayap ular ini ialah untukmengurangkan ataupun meringankan kesakitan dan mencegah jangkitan yang menyebabkan bernanah akibat dari bakteria. Rawatannya mudah, pesakit akan diberikan sejenis pil untuk dimakan. Sementara itu ubat sapu yang ber-bentuk krim ataupun cecair juga diberikan untuk disapu ke atas ruam yang berlaku.

Tujuannya ialah untuk mengurangkan rasa kurang senang akibat kesakitan dan gatal-gatal di samping membantu mengeringkan kulit yang melecur.

Simtom-simptom bila terkena penyakit ini? 

Apabila virus ini berada dalam badan, mangsa akan berasa demam, tekak loya dan pening berpanjangan. Badan pesakit pula akan dijangkiti ruam panas, badan rasa sengal dan hilang selera makan. Bagi penyakit kayap yang lebih serius, pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan. Bagaimanapun kayap ular ini juga boleh menyerang seseorang tanpa mempunyai sebab. Kuman kayap ular ini menyerang urat saraf ‘rasa’ dan kerana itu jangkitan yang berlaku menyebabkan pengidapnya rasa sakit dan bisa.

Kayap ular ini akan muncul buat pertama kalinya di beberapa bahagian tubuh badan seseorang, bergantung kepada urat saraf ‘rasa’ yang mana diserang. Serangan yang berlaku adalah diikuti dengan rasa sakit di bahagian kulit di mana urat saraf ‘rasa’ berada. Kesakitan yang dirasakan memakan masa dua hingga 3 hari sebelum ruam merah terbentuk. Lazimnya ruam kayap ular ini berkumpul ataupun berbaris mengikut lengkaran urat saraf ‘rasa’.

Pada mulanya, ruam merah yang bertompok-tompok akan kelihatan pada kulit dan kemudian lebih banyak ruam yang berbagai bentuk dengan warna kemerah-merahan dan melecur-lecur berlaku. Ruam merah yang bertompok itu mengandungi nanah sebelum pecah dan menyebabkan kulit jadi melecur. Setengah daripada kulit yang melecur ini akan menerbitkan darah dan rasa sakit akan berterusan bila ruam terus merebak di sekeliling tubuh.

Punca kayap masih lagi belum dipastikan yang sebenarnya, tapi berdasarkan pembacaan yang dilakukan ada beberapa faktor yang menyumbang kepada pengaktifan semula virus kayap...

Antaranya ialah stress yang melampau, rawatan chemotherapy (boleh kata, virus ni thermophilic), serta kehadiran kanser atau AIDS pada seseorang...

Jika terkena kayap, antara cara untuk merawatnya ialah dengan mengelakkan suasana panas (kerap mandi air sejuk), sentiasa menjaga kebersihan diri dan pakaian, menyapu ubat2an (krim yang diperbuat daripada pepper), ubat makan daripada doktor (antiviral drugs atau topical anaesthetics), serta beberapa petua ubatan kampung (getah batang keladi, daun gelenggang, daun pokok duit2, dan pelbagai lagi)...

Selain itu, kepada individu yang berusia 60 tahun ke atas dinasihatkan untuk mengambil suntikan vaksin Herpes Zoster untuk mengurangkan risiko diserang kayap...

Monday, 10 February 2014

~Sayang anak ditangan-tangankan~

Pepatah sayang anak ditangan-tangankan mungkin dh x boleh pkai kot zaman skrg ni..Pelik dgn mak bapak skrg..cikgu2 lgsg x boleh nk sentuh, nk marah ank dorg..klu ank dh buat salah biar la cikgu nk ajar dgn cara mereka selagi tidak melampaui batasan sbb setahu sy, tugas cikgu bukan sekadar mendidik ilmu pelajaran tapi juga membina sahsiah diri, jasmani dan rohani ank murid..

Teringat zaman sekolah2 dulu :

Terlupa ade keje umah (padahal mewarna gmbr je pun), tetiba sementara tggu bas sekolah dtg baru teringat ade keje ..lari keluar rumah nk siapkn keje tu..tkut klu mak nmpk,die marah sbb x buat mlm smlm..

Cikgu bg homework psl sifir, x dpt nk buat..mak x bg keluar umah main ptg2, dh hafal sifir2 tu baru boleh keluar umah..

Seigt sy sepanjang 6 tahun sek ren, cuma 3hari sy x pg sek..tu pun x sihat,mmg dh x larat sgt..setakat batuk selsema sket2 tu, mmg x de peluang la nk ponteng sek..

Kena rotan ngn cikgu kat tgn bile markah periksa x capai target dorg..balik umah, citer ngn mak abah..dorg ckp ‘bgusla tu, belaja kuat sket nnti x kena rotan dh’..so, secara x lgsg sbb x nk kena rotan..usaha lebih lg sbb nk dpt markah dlm target cikgu2..

Jiran ktorg merangkap cikgu kelas dtg umah mengadu psl adik yg x fokus dlm kelas, balik umah teruk adik kena ngn mak..mak siap pesan lg ‘klu ank sy nakal2, x nk belajar..pukul je cikgu..xpe’.. mak n cikgu tu jd best friend..adik sy ni standard 1 still pelat lg..cikgu ni yg byk bantu..adik selalu kena denda balik lewat..berkat usaha, alhamdulillah adik sy skrg dlm final sem menamatkan pengajiannya..sygnya arwah cikgu ariza dlm kenangan..seorg guru yg sgt komited n baik..

Ibu bapa dulu sgt menghormati n meghargai guru..msih sy igt tiap kali hari guru tiba, hadiah akn disediakan utk cikgu (walau bukan la hadiah mahal2 pun, tp pemberian ikhlas dr hati)..ade satu tahun sy betul2 lupa, mase dh siap nk pg sek baru t’igt..apa yg mak n abah suh sy bawak?? Sebijik Mug yg besar..sbb tu je ade kat umah..mak ckp “xpe, bg je..cikgu boleh guna utk minum nnti..dh x sempat nk buat atau beli pape dh”..:’)

Alhamdulillah, hasil kena marah n rotan2 dl, hasil sifat tegas mak abah..kami 3 beradik lpas msuk U..insyallah,sorg bkal bergelar Doktor..tggl adik yg bongsu je,tahun ni SPM..

Selagi cikgu2 mendidik n mengajar dalam batas yg sepatutnye, kita sepatutnye menyokong ape yg dorg buat..sy harap mampu jd ibu bapa yg menyanjung cikgu2 ats jasa mereka mendidik ank bangsa..buat cikgu2, teruskan perjuangan kalian..curahkan ilmu sepenuh hati dan penuh ikhlas..insyallah, ganjaran menanti anda..

Monday, 13 May 2013

Hari Ibu haram disambut??

Semalam

Hubby : Harini hari ibu,tau kn?
Me : Tau.
Hubby : Habis dh call mak ke belum?wish kat mak.
Me : Erm, x pun..x boleh la baba sambut hari ibu..haram tau..
Hubby : Ye ke..knp?
Me : Hari Mother Church la..

Pagi ni

Emak : Mak lupa smlm nk call Nur ucap selamat hari ibu..Selamat Hari Ibu ye Along..
Me : Emak, Nur pun nk wish kat mak tp x boleh..smlm lg Yob dh igtkn Nur suh call mak..
Emak : X boleh?knp?
Me : Nur bace dlm FB, Hari Ibu ni Hari Mother Church..so, kita x leh sambut..klu x,awl2 lg Nur dh wish tau..hehe
Emak : La,ye ke..emak x tau lgsg..sori along ye, mmg mak x tau..Ya ade wish smlm..Ain x de, ain tau la kot kn..
Me : Eh, xpe la mak..mak x tau..Nur dh tau..A'ah,Ain mmg tau..die yg bgtau Nur..hari2 pun hari ibu,syggg mak..hehe
Emak : yela, syg along jugak..hehe



MALAIKAT ITU ADALAH IBUMU...;')

Adalah dikisahkan….pada ketika seorang bayi akan dilahirkan ke dunia nyata.

Bayi itu bertanya kepada Tuhan : “Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah.”
Tuhan menjawab: “Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia akan menjaga dan mengasihimu dengan sepenuh hatinya.”

Bayi bertanya lagi: “Tetapi disini, didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa…Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.”
Tuhan menjawab: “Malaikat mu nanti akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia di sana”

Bayi bertanya lagi: “Bagaimana mungkin saya dapat memahami orang-orang bercakap dengan saya sedangkan saya tidak memahami bahasa mereka?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar. Dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara untuk berkata-kata.”

Bayi bertanya lagi: “Apakah yang boleh saya lakukan ketika saya ingin berbicara kepadaMu?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa dan bermunajat kepadaKu.”

Bayi bertanya lagi:”Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya nanti?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu lah yang akan melindungimu, walaupun mungkin jiwa dan raga terpaksa dikorbankannya.’

Bayi bertanya lagi: “Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak lagi dapat melihatMu lagi.”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku dan akan mengajarkan bagaimana kamu nanti akan kembali juga kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu.”

Pada saat itu, Syurga begitu tenang dan hening sehingga suara dari Bumi dapat jelas kedengaran.

Dan sang bayi bertanya perlahan : “Tuhan, jika saya terpaksa pergi sekarang ini, bolehkah Kamu khabarkan kepadaku nama malaikat yang Kamu maksudkan itu?”
Tuhan menjawab: “Kamu akan memanggil malaikatmu itu sebagai “IBU”. Maka ingatlah, sentiasa kamu berkasih sayang dengannya dan menghargai setiap pengorbanan ibu mu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa. Dialah satu-satunya harta mu yang tiada galang gantinya, dunia mahupun akhirat. ”

Monday, 15 April 2013

Mengajar si Aisyah mengaji..

Baba bersemangat nk ajar kak Aisyah mengaji..tp kak Sya lg berminat dgn gmbar org solat kat muqadam tuh..mcm2 betul la kak Sya ni..haha..die lg pndai..baba siap nyanyi pun die x nk ikut..xpela, baru2 lg..n yg penting baba n umi kena rajin n sabar ajar budak kecik nih..;))

video

Tuesday, 26 March 2013

Cara Mudah Tidurkan Baby..

Ngantuk giler tahap x igt pagi ni..mana taknya,kakak n adik dua2 jd burung hantu smlm, x nak tido2..pukul 1 baru affan tido,pukul 2 aisyah tido n pukul 3 baru umi dpt tido..baba pukul 11 dah lena diulit mimpi,penat sgt kot..

Mula2,baby affan mmg dh tido, tp t'bangun sbb kakak bising sgt (konon2 buat konsert)..pastu tido lg n bangun lg sbb t'kejut bunyi guruh..then,terus x nk tido2..mengamuk2 jer..semua x kena..pampers kering je,baju pn dh tukar,susu pun x nk..pastu otak ni tibe2 t'igt apa yg di baca kat FB, Cara Mudah Nak Tidurkan Bayi Anda..so,sy cube la amik minyak n main urut2 kaki n tapak kaki die,die dh senyap n x nangis lg..urut perut die plak,die dh senyum..urut blkg bdn die,die dh khayal tahap maksima (mata nk tido)..x sampai 10 min main urut2, die dh tidur..b'kesan gak cara urutan ni..hehe..ni sy kongsikan tips bersama..

Cara Mudah Nak tidurkan Bayi Anda

1. Tukarkan lampin yang baru/bersih

2. Lap badan dengan tuala basah dan tukarkan dengan baju yang baru/bersih

3. Ambil minyak angin dan urut dengan lembut dibahagian belakang dan bahagian perut simanja anda.

4. Jika masih tak mahu tidur, cuba urutkan dibahagian betis serta tapak kaki dengan minyak angin.

5. Urutan pada bahagian badan,perut, betis dan tapak kaki melegakan rasa kurang selesa bayi anda. Anda tidak perlu mengunakan buaian dengan kerap untuk menidurkan simanja anda. Kerana tidur yang paling baik adalah dengan menidurkan bayi diatas tilam dan dengan keadaan mengereng ke kanan.


Sy pn cube apply cara urutan ni kat kakak Aisyah..huh, lgsg x jalan..makin cergas bijik mata die ada la..x lut lgsg, pkai ilmu kebal ape pn x tau..kul 1.45 pagi die boleh amik kain utk di'iron..huhu..besar sgt dh ke kakak oii..rajin t'lebih namanye tuh..org semua dh tido,die sibuk duk buat keje bagai..mungkin tips ni b'kesan utk baby je kot..yg dh nk masuk 2 tahun mcm Aisyah ni, kena gune cara lain..

video

                                     Aisyah iron napkin adik..gimik je tuh..x on pun switch..;p


T

Friday, 22 March 2013

Doa supaya anak2 tidak tinggalkan solat.

Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

40 Kesilapan Ibu Bapa dalam Mendidik Anak2..


1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat
2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat
3. Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak
4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak
5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan kepada anak-anak
6. Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan
7. Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan
8. Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak
9. Kurang melahirkan kasih sayang
10. Sering mengeluh di hadapan anak-anak
11. Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi dan pulang dari sekolah
12. Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan
13. Tidak memberatkan pendidikan agama di kalangan anak-anak
14. Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak
15. Tidak memprogramkan masa rehat dan riadah anak-anak
16. Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca
17. Mengizinkan anak-anak menjamah makanan dan minuman yang tidak halal
18. Tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak
19. Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak
20. Terdapat jurang komunikasi di antara ibubapa dengan anak-anak
21. Tidak menggunakan bahasa yang betul
22. Suka bertengkar di hadapan anak-anak
23. Sentiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak
24. Tidak membimbing anak-anak supaya mematuhi syariat
25. Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak
26. Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak
27. Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak
28. Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak
29. Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak
30. Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak
31. Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak
32. Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak
33. Kerap meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan anak-anak
34. Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan
35. Sering mengancam dan menakutkan anak-anak
36. Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan
37. Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman ke atas anak-anak
38. Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak
39. Tidak tegas mendidik anak-anak
40. Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama

Dipetik dari buku '40 kesilapan mendidik anak' oleh Dr. Hassan Ali, AKRAB 1996

Tuesday, 19 March 2013

Cara mendidik anak mengikut islam

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)” dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya… .. bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif… . itu salah…

“Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan . Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka”.


Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka . “Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok. “Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk.

Kita boleh cuba cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup.” Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan “bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka”. inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita…

DOA ANAK-ANAK TERMAKBUL

Lazim orang tua, pantang anak menegur walaupun tahu mereka bersalah. Jangan rasa tercabar kerana pesan orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walau menyusur di bawah akar. Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima. Begitu juga dengan Rasulullah, kalau berjumpa anak-anak kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak tidak berdosa.

Lagipun kanak-kanak kalau menegur memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah. Perasaan anak juga mesti dihargai, sesetengah orang tua kurang bercakap dengan anak-anak. Kalau menegur pun dengan ekor mata dan herdikan. Si anak rasa tersisih dan tidak dihargai. Kepada kawan tempat mereka mengadu, bila jumpa kawan baik tidak mengapa, tetapi jumpa yang samseng, ia sudah tentu membawa padah.

BERTAUBAT SEBELUM MELARAT

Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan bertaubat. Tetapi apa caranya jika orang tua telah meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan melawan mereka? Bila insaf, selalulah ziarah kubur emak ayah kita dan bacakan ayat-ayat suci untuknya. Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran yang masih hidup dan buat baik dengan mereka. Sedekah ke masjid atas nama ibu ayah. Walaupun ibu ayah sudah meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha dan Allah ampunkan dosa.

Allah maha pengampun dan luas rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan buat jahat kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala turun. Cuba kita perhatikan kemalangan yang berlaku setiap hari. Misalnya tayar kereta pecah, jangan lihat dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua, bagaimana pula hubungan dengan ibu? “Pastikan hubungan dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita.”

HUBUNGAN DENGAN BAPA

Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. “Hubungan dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh utamakan ibu dahulu.. ..

Tiga kali ibu barulah sekali kepada bapa.” Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depan mereka. Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua.”

USAH DERHAKA KEPADA MENTUA

Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa tidak sayang orang yang melahirkannya juga? “Saya tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung,” jelasnya.

Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. “Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami.. Jalan pintas ke syurga bagi anak-anak selain Allah adalah emak danayahnya. “Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu. Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Nabi Ismail.

Suatu hari, Nabi Ibrahim ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada dirumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya. Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati. Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh suaminya tukar alang rumah kepada yang baru. Bila Nabi Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu adalah ayahnya.

Nabi Ismail insaf di sebalik simbol kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat dan menantunya melayan dengan bersopan santun walaupun tidak kenal siapa Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi, katakan alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan ditukar kepada yang lain.

Ada banyak tips yang diberikan untuk mempertingkatkan potensi anak-anak anda dan seterusnya menempatkan anak-anak anda dikalangan winners. Tips ini jika diamalkan mampu menjadikan anak-anak kita sebagai winners…..insyallah

APA yang membezakan antara winners dan losers

Adalah mudah iaitu:-

Winner’s percayakan diri mereka dan boleh membayangkan diri Mereka dikalangan orang yang berjaya sementara losers merasakan diri Mereka tidak boleh.

Tips

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri.. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya) .

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan , mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya .

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri . Mereka akan menirunya.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. .

12. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah.

13. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

14. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

15. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.

16. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka..

17. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian..

18. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

19. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

20. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

21. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri..

22. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda.

Wednesday, 13 March 2013

Tentang Anak..

~ APA YG PERLU IBU BAPA/BAKAL2 IBU BAPA TAHU~
TAHUKAH ANDA??

1. Anak tunggal slalunye lambat cakap.
2. Anak pompuan ckp byk 3 kali daripada lelaki
3. Bermain dgn anak2 meningkatkan kegembiraan emosi mereka
4. Anak lelaki suke fizikal touch dgn bapak. Main ultramen, pergi padang.Klu anak lelaki x dpt fizikal touch die akan suke bergaduh dgn adik2 die
5. Interaksi antara ibu bapa dan anak dgn bermain akan membina bonding antara anak dan parent.
6. Anak2 pun stress sbb x keluar rumah. So cuba cari masa bawa anak keluar dari rumah.
7. Anak perempuan mempunyai potensi lebih besar dari sudut kemahiran berbahasa (verbal)
8. Anak lelaki mempunya potensi yg lebih besar dari sudut kemahiran visuospatial (ruang). Asuh kelebihan ini dengan memberikan mereka peluang bersukan seperti bola sepak, menunggang basikal. Doktor galakan belikan anak basikal kerana ini akan meningkatkan skill mereka
9. Kanak-kanak yg mempunyai kemahiran membaca akan mempunyai kemahiran bertutur dan berbahasa yang baik
10. Kanak2 yg sering berdamping rapat dgn bapa mereka didapati lebih berdaya saing dlm byk hal. Lebih berkeyakinam diri, sayangkan diri sendiri, mudah menyesuaikan diri di sekolah, kemahiran interpersonal yg baik.
Terima kasih kerana sudi singgah ke blog sy ;))