" Wahai Allah, rahmati dan kurniakanlah kesejahteraan ke atas Muhammad Rasullah..Dan selawat yang dapat melapangkan rezeki kami..Dan menjadikan baiknya akhlak kami..Dan curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan para sahabatnya "

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 31 December 2012

Pengalaman Mengandung Affan..::Part 3::


Masa Affan 6 bulan,umi pg scan 3D..rindu nk tgk ank umi ni..;)..umi n baba dpt tgk muka Affan,sebijik mcm kak Sya..pastu doc tunjuk‘pistol’ Affan..;p..so,btul la instinct umi..ms tu umi terus tgk baba,baba senyum lebar..die tnya doc “cnfirm ke doc?lelaki la ni?”..doc jwb smbil senyum“mmg lelaki ni,InsyaAllah”..kluar dr klinik tu baba hepi sgt..die dh SMS semua family kita..ye la,msti la die sonok dh nk dpat geng nk main bola nnti..hehe..aki, opah n mak2 sedara Affan kat Phg lg excited..tau sbb apa, Affan la lelaki pertama yg lahir dlm family umi..adik beradik umi semua perempuan,jd dh tentu la opah n aki suke sgt nk dpt cucu lelaki kn..drh dging lelaki yg pertama..;))

Mengandung Affan ni umi sgt kuat b’jalan2..dr pg sampai mlm pun xpe..x rasa penat pun..memasak pun umi sgt suka..t’utama sesuatu yg baru..umi search resepi,pastu klu ada ms umi cb buat..umi sronok jer,wlu x mkn sgt pun..agknya ank umi ni nnti pandai msk kn..hehe..Affan tau x,kak Sya suka sgt cium perut umi time perut umi dh besar..tiap2 hari sebelum tido,die akan selak baju umi,gosok2 perut umi n cium..Kak Sya syg Affan,agaknya dia pun x sabar nk Affan keluar..ada la die geng b’main..Selalu umi tnya kak Sya “mana adik?syg adik”..die terus cium perut umi..;)
Masa ni Affan dh 8 bulan dlm perut umi..umi larat lg nk b'jalan seharian..dr pg sampai mlm..
Masa mengandung Affan,umi ada gak mengidam..nak tau apa??;p

1) Kuih Dangai (Awal2 pregnant) – Umi sebenarnya x tau apa nama kuih ni,umi Cuma bg description je kat baba suh carikan..terasa nk sgt mkn..ms ni umi x tau pun yg umi dh pregnant..mula2 baba x de la beria sgt cari,tp bila tau umi pregnant b’sungguh die cari..hahaLast2,baba kirim kat mak kwn dia..mak wan..die mmg jual kuih,jd die tau la buat hmpir semua jenis kuih..puas umi mkn..

2) Buah cermai (4 bulan) – Puncanya,ofismate citer psl buah ni..die ckp bgus utk bby..umi terus terasa nk mkn sbb dulu2 mmg umi suka mkn jeruk2 ni..tp kali ni umi x nk yg jeruk,umi nk buah sebenar..umi n baba ronda2 kat TTJ kot2 t’jumpa buah ni..tp x de pun..atuk n opah Affan belikan umi jeruk cermai, umi mkn la..dr x de,boleh la..mekasih2..;)..tp baba cari gak,die tnya sume org kat tmpat keje die..last2,line leader baba bwkkn..die mintak kat umah jiran die,umah ustazah..mula2 mkn,x laju gak sbb msm sgt..pastu umi cicah dgn kicap,gula n cili..habis umi mkn..haha

3) Tepung Gomak (8 bulan) – ramai kot x tau psl kuih ni..cari kat pasar mlm pun x jumpa..baba tnya kwn2 ofis dia..semua x tau,ada yg lgsg x pernah dgr..haha..apa la pelik sgt umi ni kan syg..yg susah nk dpt tu la yg umi nk..akhirnya, mak wan jugak la yg buatkan utk umi..bl nk byar, die x nk..die ckp kesian org mengidam..moga murah rezeki mak wan..amin..;)

Since umi dh tau macamane sakit n susahnye nk melahirkan ni..umi byk search petua utk mudah bersalin..moga berguna utk kak Sya n isteri Affan nnti..InsyaAllah..mmg kelahiran Affan sgt2 la mudah..[nanti umi citerkan dlm entri lain ye (Pengalaman Bersalin Affan)]..ni apa yg umi amalkan :-

1)Start dh 7 bulan, tiap2 mlm umi baca surah Maryam, surah Insyiqaq n surah Yassin.

2)Minum minyak kelapa dara tiap2 hari..satu sudu besar jer.

3)Banyakkan bersenam..Senang utk umi sbb smbil umi main n mandikan kak Sya,umi bersenam sekali.

4)Selalu turun naik tangga,kira exercise la ni..kwn umi selalu ckp,senang umi nk bersalin tiap2 hari naik turun tangga..(kn umi pg keje naik tren,jd wajib la umi b’temu tangga jejantas tuh tiap2 ari)

5)Banyakkan berdoa n buat solat hajat.

6)Mintak maaf kat suami..jg hubungan baik ngn family..

7)Minum air akar Fatimah yg dh dibacakan doa oleh suami,kira air selusuh la ni..(kebetulan kwn baba kirim kat kwn dia yg pg Mekah n dia bg kat umi)

8)Minum susu kambing + kurma

9)Selalu b’jalan2 supaya mudah untuk buka laluan baby nk kluar..

10)Tiap2 2 minggu umi basuh bilik air sambil mencangkung..hehe..

11)Selalu mkn bendi,org ckp baby keluar licin jer.

12)Amalkan doa nabi Yunus yg dlm perut ikan Nun tuh..

13)Start 7 bulan,minum air kelapa seminggu 3x (yg ni umi x sempat nk buat,umi sempat minum 5x jer kot,tuh pn kelapa pandan)


Lepas ni umi citer plak pengalaman bersalin kan Affan...

Pengalaman Mengandung Affan..::Part 2::


Umi dh x de masalah Hb Low mcm ms umi pregnant before ni wlu jarak Kak Sya n Affan dekat..ok jer cek up tiap2 bulan..tp masa kandungan umi 5 bulan,umi selalu sakit perut mcm contraction tu..umi pg cek kat KK n kena follow up kat cna..rupanya umi ada GBS carrier..erm, kira mcm bacteria infection la..doc bg umi antibiotic..die ckp ms umi nk bersalin nnti,umi kena amik satu course antibiotic supaya Affan x kena jangkitan..sbb bacteria ni suke serang bby..balik dr KK je,umi terus search psl GBS carrier ni..ni apa yg umi jumpa..

Satu kajian di Australia menjangkakan GBS hadir dalam 12-15% dari wanita yang mengandung. Dari kumpulan ini hanya satu hingga dua peratus bayi yang lahir terkena jangkitan ini dalam minggu pertama kehidupan. Secara keseluruhannya, dijangka antara satu hingga empat orang bayi dari tiap-tiap 1000 kelahiran dijangkiti GBS. Jadi, bukan semua bayi akan mendapat jangkitan ini secara otomatik walaupun ibu itu membawa GBS. Kebanyakannya tidak akan dijangkiti walaupun GBS ini dapat dikesan dalam 50% dari bayi-bayi ini.

Semenjak tahun 70-an, jangkitan dari kuman GBS menjadi jangkitan yang paling biasa menyebabkan kematian dalam bayi-bayi baru lahir. Jangkitan GBS dibahagi kepada dua jenis; yang pertama ialah jangkitan yang terjadi dalam 24 jam pertama kelahiran hingga tujuh hari. Jangkitan pada tahap awal ini biasanya melibatkan radang paru-paru, septisemia dan jarang sekali jangkitan otak (‘meningitis’).

Septisemia ialah jangkitan yang merebak melalui darah ke seluruh badan, termasuk organ-organ penting seperti hati, jantung dan buah pinggang. Kadar kematian lebih tinggi bila septisemia berlaku. Jangkitan jenis kedua berlaku selepas seminggu hingga tiga bulan. Jangkitan pada masa ini ialah septisemia dan meningitis. Ada juga bayi yang mendapat kesan sampingan selepas jangkitan seperti kecederaan penglihatan, pendengaran, percakapan dan mungkin juga mendapat kecacatan perkembangan otak. Memang, jangkitannya serius dan akan menghayat hati kedua ibubapa.

Jika tidak semua yang membawa GBS akan menyebabkan jangkitan kepada bayinya, siapakah yang lebih berisiko? Kemungkinan untuk mendapat jangkitan ini lebih tinggi jika seseorang itu bersalin sebelum cukup bulan (tidak sampai 37 minggu), jika selaput ketuban yang telah koyak dan air ketuban keluar selama 18 jam atau lebih sebelum bersalin, demam yang tinggi semasa hendak bersalin, didapati ada kehadiran GBS dalam faraj terutama sekali pada tahap akhir mengandung dan pernah melahirkan bayi yang telah dijangkiti GBS selepas bersalin. Satu lagi faktor risiko ialah bila GBS dikesan didalam jangkitan air kencing.

Itulah sebabnya pengesanan GBS dilakukan pada minggu 33-37 mengandung melalui cara yang puan lalui. Jika ibu-ibu ini dikesan ada GBS, mereka tidak perlu ambil antibotik dengan segera. Ini ialah kerana GBS mudah untuk muncul semula di dalam faraj selepas rawatan. Jadi saranan terbaik sekarang ialah pemberian antibiotik semasa peringkat awal terasa sakit hendak bersalin.

Antibiotik yang efektif ialah penisilin dan dengan mulanya program ini, insidens bayi mendapat jangkitan yang serius telah berkurangan. Antibiotik ini akan diberikan melalui saluran darah dan ia lebih efektif jika diberi empat jam sebelum bayi dilahirkan.

Selepas bersalin, biasanya, bayi akan diperhatikan untuk mengesan tanda-tanda awal jangkitan. Antibiotik tidak perlu diberi jika bayi itu sihat dan tidak menunjukkan kesan-kesan jangkitan, tetapi rawatan yang diterima berbeza-beza di hospital-hospital berlainan.


Apa lg,menangis2 la umi citer kat baba..baba pujuk umi x kan ada pape..tp umi takut gak..umi buat solat hajat,sungguh2 umi b’doa supaya x kan t’jadi apa2 yg x elok kat ank umi ni nnti..pd Dia la tempat umi mengadu..sesungguhnya Dia jua la sebaik2 yg menyembuhkan..

Bl dh msuk 7 bulan, umi kena buat ujian MGTT (minum air gula) n resultnya umi ada kencing manis (GDM)..nurse ckp ni pembawakan baby..bila dh b’salin nnti,umi akan normal blik..ye la, tiap anak lain pembawakannya kn..mungkin jugak sbb habit umi yg suke sgt mkn gula2 n coklat kn..umi mintak maaf syg..slh umi..hmpir tiap2 minggu umi kena buat BSP sbb nk monitor tahap kencing manis umi cmner..yg bestnye, tiap kali buat BSP umi dpt MC..hehe..jd hmpir tiap mggu la umi MC..nsb baik Bos pham n x marah..;p..thap kencing manis umi msih boleh control lg..umi x perlu ambil insulin,cume control diet jer..kesian affan kan..umi x boleh mkn byk2..klu glukos tggi sgt,boleh effect kat affan gak nnti..

Start dr ni la, klinik n hospital dh jd umah kedua umi..satu sbb GBS carrier n satu lg sbb GDM..sbb dua2 ni b’risiko utk baby.. tiap2 bulan umi kena pg GH,jumpa doc pakar..umi x skip walau satu pun appointment sbb umi nk tau perkembangan n keadaan Affan cmner..umi control mkn, byk benda yg umi x boleh mkn..sbb tu berat umi krg sket dr ms umi pregnant kak Sya,berat umi 68kg..tp x nmpk naik sgt pun..naik kat perut jer..ramai yg ckp muka b’seri ms mengandung Affan ni..;)




Saturday, 29 December 2012

Pengalaman Mengandung Affan..::Part 1::



Khas buat Affan..supaya Affan tahu umi,baba,kak Sya n family kita sgt menghargai kehadiran Affan dan sangat2 menyayangi Affan..umi doakan Affan akan menjadi anak yg soleh dan bakal menjadi lelaki yg disegani dan dihormati ramai..

Umi tahu yg umi mengandung ms umur kak Sya baru 8 bulan..masa tu umi rasa bdn lain mcm jer,pns mcm demam, pening n cepat letih..ramai yg tgur umi pregnant ke sbb perut umi mcm besar je..umi ckp “x dela,sy baru bersalin,kembung angin ni”..haha..umi citer kat baba,baba suh umi test..umi suh baba belikan pregnancy test tu..tp lpas dh 2 hari,baru umi test..umi igt lg tarikh tu (10 Feb 2012)..mmg clear 2 line..umi pnggil baba msuk toilet tgk resultnye..Affan tau apa respon baba?baba sengih sambil peluk n cium dahi umi..die ckp tahniah!!..pastu opah msuk bilik umi n baba,baba trus trik tgn opah pg toilet utk tgk test tu..opah kluar n ckp tahniah kat umi..die pun peluk umi..umi bersyukur..kn ank tu anugerah Allah n rezeki yg tiada tolok bandingnya..=))

Lepas bersalin kak Sya, umi dh start pg keje naik tren ..umi selalu b’lari2 anak trun naik tangga nk kejar tren..lpas tu dr ktm nk ke ofis,umi tmpang kwn umi naik motor..tau la klu naik motor,selalu t’hentak2 kan..tp Alhamdulillah anak umi ni kuat..;))..umi dukung kak Sya mcm biasa jer wlu berat kak Sya masa tu dh hampir 10kg..instinct umi yg anak umi kali ni lelaki..mabuk kali ni punlain mcm sket..ms gosok gigi lgsg x muntah..tp bila nk msuk ptg je, umi dh start pening2..selalunya sebelum solat asar,umi akn muntah dulu..sampai la mlm umi akn mcmtu..mlm mmg jarang umi dpt buat keje..nk jln2 pn umi x larat sbb perut x selesa..awl2 mengandung ni umi kuat sgt mkn gula2 utk hilangkan rs mabuk..last2 umi pg klinik swasta n doc bg umi gelang akupuntur pakai dekat pergelangan tgn dua2 belah utk hilangkan rs loya2 tuh..ok sket la..ari pertama pkai ok..ari kedua muntah gak..tp x kerap..

Umi penah jatuh t’gelincir ms Affan 8 or 9 minggu dlm perut umi..ms tu baba baru lpas mndikan Kak Sya, jd lantai tu kat situ agak licin..umi b’lari ke toilet sbb x than nk muntah..trus terjatuh, towel railing plak jatuh ats umi..baba m’jerit tgk umi jatuh..cepat2 die angkat umi..muka die cuak sgt,mcm nk nangis pun ada..umi plak freeze,t’kejut sgt..bl baba angkat umi bgun, bru umi sedar n nangis..bukan sbb sakit,tp sbb umi tkut apa2 jd kat anak umi ni..risau sgt..cepat2 ktorg pg KK Senawang utk cek..doc ckp x de pape sbb umi x bleeding pun..tp umi tetap x puas hati,umi request nk scan..doc suh umi bukak buku pink terus..pastu pg scan, umi nmpk jantung Affan elok je b’degup..baru umi lega...syukur,anak umi ni kuat..doc bg due date 17 OCT 2012..;o))

Ms mengandungkan Affan,umi boleh mkn semuanya..tp nafsu mkn umi krg sket b’banding ms umi mengandungkan kak Sya dulu..

Ni la makanan tambahan yg umi ambil ms pregnant kan Affan :-

1) Salindah

2) Segala Vit dr KK

3) Kismis

4) Jus Kurma

5) Coklat

6) Susu Kambing

Semua lebih kurg sama je dgn kak Sya,bezanya umi suke sgt mkn coklat time pregnant Affan ni, tp x kisah la sbb org ckp coklat bgus utk minda..jd umi harap ank umi ni bijak nnti..InsyaAllah..amin..lg satu umi x ambil susu utk ibu hamil dh mcm kak Sya dulu sbb doc bgtau umi slh satu sbb baby besar adalah susu..jd umi amik alternative lain tukar susu kambing sbb ada kwn kata elok utk elakkan bby dr jaundis bila lahir nnti..n susu kambing x de tambahan gula..umi amik Hi-Goat..

Doa Waktu Hamil..

Time umi pregnant Aisyah n Affan ada satu doa yg umi jumpa dr Facebook kwn..n doa ni la yg umi amalkan start dr tau umi pregnant sampai la b'salin..Klu ada rezeki bila Aisyah dh kawin n mengandung,amalkan la doa ni tiap2 kali lpas solat..n Affan bg kat isteri utk diamalkan..;))

Ya Allah, peliharalah anakku ini selama dia berada dalam kandunganku dan sihatkanlah dia,
sesungguhnya tiada sembuhan melainkan dgn penyembuhanMu,
Ya Allah, jadikanlah anakku ini sihat dan sempurna, cerdik,b'akal, b'ilmu dan mencintai ilmu serta alim dan beramal soleh,
Ya Allah, rupakanlah dan bentukkanlah dia yg ada dalam kandunganku ini dengan rupa yg baik,
dan tetapkanlah hatinya iman kepadaMu dan juga RasulMu,
Ya Allah,lindungilah anakku ini dari gangguan syaitan yang t'kutuk serta kejahatan makhluk2 ciptaanMu,
Ya Allah,jadikanlah anakku ini anak yg diredhaiMu di dunia dan di akhirat,
Ya Allah, baikkanlah akhlaknya,fasihkanlah lidahnya, merdukanlah suaranya utk membaca dan mencintai Al-Quran dengan berkat Nabi Muhammad saw,
Ya Allah,izinkanlah kelahiran anakku ini nanti dari kandunaganku dengan kelahiran yang mudah dan sejahtera,

Dan doa tambahan..

Ya Allah,Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik;sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan..

Ameen..

InsyaAllah,umi akan amalkan doa ni utk semua anak2 umi..moga semua akan menjadi umat islam yg sejati..ameen..


Friday, 28 December 2012

Nasihat Orang Tua Dulu2..::Part 3::

Ubat sakit kepala
i.Ambil segemgam daun turi (ia seperti daun petai dan digunakan dalam membuat nasi lemak), lada sebanyak 7 biji, bawang putih beberapa ulas, dan ditumbuk kesemua bahan tersebut dan kemudian selepas ia halus dicampurkan pula dengan 1 sudu cuka dan diperapkan.Bubuhlah dikening mata anda selepas itu dan Insya-Allah akan sembuh segera.

atau

ii.Ambil cuka nipah/cuka biasa/air asam jawa/air limau nipis sekadar 1 sudu teh lalu diminum.

Cirit-Birit

Ramuannya;bawang merah,biji kopi, dan madu lebah asli.Bawang merah hendaklah dibersihkan dan dikupas (jangan membasuhkannya) .Biji kopi dikisar halus.Campurkan bawang merah dan biji kopi yang dikisar dengan madu lalu dimakan semasa mengidap penyakit tersebut

Kencing Tidak Lawas

Ramuannya;madu lebah,limau oren,madu dan air panas.Limau diperah dan diambil airnya dan dicampurkan dengan madu dan air panas lalu diminum apabila menghadapi masalah tersebut.Bawang merah hendaklah dipanaskan di atas api dan digosokkan di atas buah pinggang dan pundi kencing.

Menyembuhkan Luka

Ramuannya;Kulit kayu manis dan madu lebah.Kulit kayu manis hendaklah ditumbuk dan kemudian dicampurkan dengan madu lebah.Bahagian luka hendaklah dibersihkan dengan air suam.Setelah kering, sapukanlah ramuan di atas bahagian yang luka itu.

Menyembuhkan sakit gigi

Ramuannya;Tempurung kelapa,garam, bunga cengkih dan madu lebah.Tempurung dibakar hingga menjadi arang kemudian ditumbuk bersama-sama dengan garam dan dicampurkan dengan madu lebah.Ramuan ini hendaklah digunakan untuk menggosok gigi pada setiap hari.Bunga cengkih dapat menyembuhkan sakit pada gusi.Garam dapat menahan pengaliran darah.

Untuk mendapat anak

Ramuannya;3 ulas bawang jantan,1 biji telor ayam kampung dan madu lebah secukupnya. Kesemua hendaklah dimakan pada setiap pagi sebagai sarapan.Sebelum itu, hendaklah meminum air suam yang telah disimpan semalaman sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.Bacalah selawat sebelum meminum air tersebut.

Jika terlekat tulang

Celupkanlah jari ke dalam madu lebah.Dengan berselawat sebnyak 3 kali, masukkan jari ke dalam mulut dan hisapkanlah jari itu perlahan-lahan. Insya-allah ,tulang yang melekat itu akan keluar dengan mudah.

Untuk mengubati penyakit batu karang

Ramuannya;madu lebah, dan jintan hitam.Tumbuk jintan hingga lumat kemudian campurkan jintan hitam ke dalamnya dan gaul sampai sebati.Campurkanlah ramuan ini ke dalam air hangat dan diminum.

Panawar racun dan sengatan binatang berbisa

Ramuannya;madu lebah dan minyak sapi atau kambing.Gaulkan sehingga sebati,kemudian diminum.

Penawar jika dipatuk ular

Ramuannya;bawang putih dan madu lebah.Bakar bawang putih, kemudian ditumbuk sehingga lumat lalu digaulkan dengan madu dan ditampalkan pada tempat yang terkena patukan.

Penawar gigitan anjing gila

Ramuannya;daging siput dan madu lebah.Daging siput hendaklah dihancurkan kemudiannya dicampurkan dengan madu lebah.Ramuan ini hendaklah ditampalkan pada bahagian badan yang telah digigit oleh anjing gila tersebut.

Untuk merawati masalah batuk kering

Ramuannya;1/ 2 cawan madu lebah dan 10 ulas bawang merah.Bawang merah ditumbuk hingga lumat kemudian diperah untuk diambil airnya.Air perahan ini dicampurkan dengan madu lebah dam sukatan yang sama banyak dan hendaklah diminum oleh pengidap penyakit tersebut.

Penawar sesak nafas

Ramuannya;madu lebah dan lobak putih.Lobak putih hendaklah diparut.Lobak yang telah diparut diperah airnya dan kemudian dicampurkan dengan madu lebah lalu diminum dengan teratur setiap hari.

Penyakit gagap

Madu yang dicampurkan dengan garam kemudian diletakkan di bawah lidah serta digosokkan ke atasnya, ia boleh mengubati penyakit kepada mereka yang mempunyai masalah di dalam percakapan.

Batuk Biasa

Ramuannya;bawang putih dan madu.Bawang putih yang telah dibersihkan dari kulitnya perlu dihancurkan terlebih dahulu sehingga halus.Campurkan ia bersama dengan madu dan makanlah ia 4 kali sehari.Setiap kali makanberatnya sebanyak 100gm untuk sekali makan.Amalkan selama 3-7 hari.

Benjol dan luka yang teruk

Ramuannya;buah delima yang diambil bijinya dan madu.Tumbuk biji buah delima hingga lumat kemudian dicampurkan dengan sedikit madu.Sapukanlah pada bahagian tubuh yang benjol atau luka tersebut.

Mempercepatkan penumbuhan rambut

Ramuannya;darah kambing dan madu.Ambil darah kambing dan madu, campurkan semua kembali dan letak atas kepala.Ia bukan sahaja mempercepatkan ketumbuhan rambut malah dapat melembut serta memanjangnya sekali.

Mata berselaput

Bahan-bahannya; Buih laut dan madu.Ambil buih laut yang terdapat dipinggir laut (kekotoran yang disebabkan oleh garam yang terdapat di dalam laut), dan campurkannya bersama dengan madu,kemudian letakkan campuran tersebut di atas pelopak mata dan ulangi sehingga sembuh.

Penjagaan badan supaya sentiasa langsing

Ramuan;halia, telor ayam kampung dan madu.Halia hendaklah ditumbuk halus, kemudian bubuhkanlah air ke dalamnya untuk mendapatkan airnya.Biarkanlah selama beberapa minit hingga pati halia itu mendap.Air halia itu hendaklah diminum dengan dicampurkan bersama-sama dengan madu lebah.

Pelembap muka

Ramuannya;kobis dan madu lebah Kobis dihancurkan dengan menggunakan mesin pengisar.Kemudian airnya hendaklah diperah keluar dan dicampurkan dengan madu lebah.Basuhkanlah kulit muka dengan ramuan ini, insya-allah kulit muka akan menjadi lembab dan segar.

Membersihkan Muka

Ramuannya;sepotong betik yang masak,madu lebah,susu segar dan susu tepung.Kesemua bahan-bahan di atas hendaklah digaul sehingga rata.Kemudian basuhlah muka dengannya dan biarkan ia bertempekan di muka untuk beberapa lama barulah dibasuh.Hasilnya kulit akan bertambah cerah,lembut dan kurang berminyak.

Deman Selsema

Ramuannya;sepotong betik yang masak,madu lebah,susu segar dan susu tepung.Kesemua bahan-bahan di atas hendaklah digaul sehingga rata.Kemudian basuhlah muka dengannya dan biarkan ia bertempekan di muka untuk beberapa lama barulah dibasuh.Hasilnya kulit akan bertambah cerah,lembut dan kurang berminyak.

Nasihat Orang Tua Dulu2..::Part 2::

Sakit siplis

Ambil lobak putih dalam sekati.Kemudian diparut halus-halus diperah dan diambil patinya.Amalkan berkali-kali segelas untuk 3 kali sehari.

Amalkan memakan jering sebagai ulam, kerana zat jering dapat membantu menghilangkan penyakit siflis yang berjangkit itu.

Bisa-bisa tulang

Dapatkan "akar sakit lelaki" sebanyak 3 atau 3 cekak dan direbus selama 2-3 jam kemudian disejukkan dan bolehlah diminum segelas sehari.

Lemah jantung dan darah tinggi

Caranya adalah dengan mencari buah Mahagani yang terdapat merata tempat di semenanjung Malaysia.Buah Mahagani boleh dikunyah mentah-mentah. Sebaiknya makan seulas untuk tempoh seminggu.Insya- Allah,dalam masa 4 minggu anda mengamalkan nya penyakit anda boleh sembuh.

Kencing manis

Ambil sekati rebung buluh kuning, basuh bersih-bersih kemudian direbus dengan sekati kulit kerang yang baru.Cara merebus rebung buluh kuning ialah dengan menggunakan periuk tanah dengan memasukkan satu setengah liter air dengan api yang sederhana.Sesudah air rebusan tinggal 1/4 nahagian,angkat dan sejukkan.

Anda boleh amalkan, minum setiap pagi untuk sekali sehari. Insya-allah, penyakit anda akan sembuh.Tiada pantang larang semasa mengamalkan ubat tradisional ini dan sudah ramai pengidap kencing manis sudah sembuh sesudah mencubanya.

Demam kuning

Ambil segenggam daun daripada pohon dukung anak.Tumbuk sampai halus, kemudian tuangkan air masakke dalamnya dan campurkan dengan sedikit garam.Minum air tersebut pada waktu pagi dan petang.

Penyakit kuning

Ambil daun sukun yang telah tua kemudian direbus sehingga airnya merah tua.Minum air tersebut 2 kali sehari sekurang-kurangnya untuk 3 hari.

Demam Berdarah

a.Beri minum air kelapa muda yang bercampur dengan air limau nipis, panasnya akan turun segera

b.Beri minum segera air perahan daun kangkong sebanyak 3 sudu besar dan basahkan kepala dengan air tersebut

Cara-cara mengurangkan demam

a.Beri pesakit minum air yang banyak

b.Menyejukkan kepalanya dengan bilasan air

c.Mengurut permukaan badannya dan menyelimutkan badannya dengan kain yang tebal

Demam panas dan demam biasa serta doa penawarnya

a.Beri minum air zam-zam dan lap badannya

b.Boleh juga dilapkan badan dengan air batu dan bawa pesakit ke tepi sungai yang mengalir antara selepas terbit fajar dan sebelum matahari naik dan ucapkanlah:

"Dengan nama Allah,wahai Allah,sembuhkanlah hambamu,dan benarlah rasulmu"

Dan rendamlah dalam sungai itu seketika.Lakukan selama 3 hari berturut-turut dan jika masih tidak sembuh tambahkan 2 hari lagi.Insya-Allah, tempoh 7 hari tetap akan sembuh.

Pening Kepala

Pening kepala disebabkan oleh makanan yang kurang hadam, terlalu banyak bekerja, mata terasa penat kerana terlalu banyak gas busuk dalam perut.Ambil daun sawi sebanyak 6 lebar digiling atau ditumbuk menjadi halus dan kemudian dicampurkan dengan sedikit garam.Kemudian digosok-gosokkan pada dahi dan pelipis, gunakan cara ini satu atau 2 kali.

Satu lagi cara yang anda boleh lakukan ialah dengan menggunakan daun kemangi, ambil 50 lebar daun kemangi yang kemudian dikunyah, bila telah lumat terus ditelan,selepas itu cepat-cepat meneguk air hangat segelas.Ubat cara ini boleh dilakukan 2 kali dalam sehari.

Ubat Kencing Batu

Jagung isinya sedap dimakan.Tetapi tiadak banyak orang mengetahui bahawa teras jagung juga mempunyai khasiatnya yang tersendiri.Carilah teras dari 6 tongkol jagung, kemudian direbus dan dimasak dengan menggunakan 5 gelas air.Kemudian pesakit itu bolehlah meminumnya 3 kali sehari.Setiap kali minum adalah sebanyak 3/4 gelas.

Ubi Kayu Ubat Sakit Gastrik

Gastrik satu penyakit yang tidak disenangi oleh kebanyakan orang.Dalam perubatan tradisional orang-orang kita,bagi mengatasi sakit ini amat mudah,bahan- bahannya amat mudah diperolehi.Cara mengubat menurut orang tua-tua kita dahulu, ialah dengan mencari ubi kayu yang masih segar (masih muda).Dikupas kulitnya dan dicuci dengan bersih.Kemudian ubi kayu itu dipotong sepanjang 5 cm.Makanlah ubi kayu itu sehari 3 potong (1 potong = 5 cm) iaitu pada sebelah pagi, tengahari dan petang.Pada sebelah pagi sebelum makan ubi kayu tersebut makanlah nasi terlebih dahulu walaupun sedikit.Lakukan ini setiap hari kira-kira sampai 3 minggu atau sebulan.

Sakit Kepala

Sakit kepala adalah berpunca dari saluran darah dan sel-sel saraf.Sel-sel saraf terdapat diseluruh badan.Apabila sel saraf ini dibangkitkan maka rasa sakit akan dialami.Kesakitan berlaku akibat kerosakan tisu.Bila banyak tisu rosak maka rasa sakitnya akan lebih teruk.Bagi mengubati sakit kepala seeloknya mengubati punca sakit terlebih dahulu.Sekiranya terlalu kerap mungkin menandakan sakit barah otak.

i.Punca Dari Pakaian

Pakaian yang tidak sesuai seperti terlalu ketat di bahagian pinggang boleh menyebabkan pening kepala, begitu juga dengan bauan atau minyak wangi yang keterlaluan

ii.Punca Dari Cahaya

Anda boleh mendapat sakit kepala sekiranya anda duduk bertentangan dengan sumber cahaya yang terang

iii.Punca Dari Mata

Mata yang kabur dan kelabu bila melihat sesuatu dengan merenung boleh menyebabkan sakit kepala, begitu juga dengan cermin mata yang tidak sesuai kuasanya dan cermin yang kotor boleh menyebabkan sakit kepala

iv.Punca Dari Penyakit

Penyakit-penyakit seperti barah, migrain, Denggi, kencing manis, dan sebagainya boleh menyebabkan sakit kepala.

v.Punca Dari Kepala

Otak yang bercelaru dengan fikiran yang tak menentu juga boleh menyebabkan sakit kepala

Nasihat Orang Tua Dulu2..::Part 1::

Buat rujukan anakanda di masa hadapan...Ikut la selagi rasa b'manfaat..

Bernanah jari disebabkan jarum,duri, dan tulang ikan 
Ambil 3 sulur bawang merah lalu ditumbuk jangan sampai lumat.Kemudian bubuh 1 sudu besar minyak kelapa dan dibungkus dengan menggunakan daun pisang dan dipanaskan ke atas api.Apabila sudah agak panas, tampalkan ramuan tersebut pada tempat yang sakit dan dibalutkan dengan kain pembalut luka.Buatlah sebanyak 3 kali sehari.

Bau mulut
Ambil beberapa helai daun sireh diramaskan ke dalam air dan berkumur.Buatlah selama beberapa hari.

Resdung
Ambil isi terung kemal dan amalkan memakannya atau ambil daun kacang kayu kemudian jemur sehingga kering dan dibuat hisap seperti rokok.Boleh juga amalkan mencium bunga daun bawang merah sentiasa.

Kunyit mengurangkan rabun mata
Sediakan 20 helai daun sireh dan satu oz kunyit dan keduanya diparut.Letakkan di atas penapis dan tuangkan air panas dan diperah.Minum air yang sudah ditapis itu satu gelas pada setiap hari.

Perut masuk angin
Setiap kali anda minum teh atau kopi masukkan daun delima yang sudah dipotong kecil-kecil. Amalkan selama 1 bulan.

Perut Memulas
Ambil pucuk ciku secukupnya dan didihkan.Selepas air itu sejuk minumlah.

Telingga bernanah
Ambil kunyit tua sebesar ibu jari kaki, diparut dan diambil airnya dan ditambahkan dengan satu sudu teh.Masukkan ke dalam telingga yang bernanah secara terus menerus selama 1 minggu.

Rambut Ubat Kaki Pecah
Ambillah rambut yang gugur (rambut sendiri) satu genggam, kemudian rambut itu terus dibakar dan abunya dicampurkan dengan minyak kelapa.Waktu mahu tidur malam,bahagian kaki yang pecah itu dibersihkan terlebih dahulu.Kemudian sapukan minyak dari abu rambut itu dengan menggunakan kapas di bahagian kaki yang bengkak.Bila sudah disapu pakailah sarung kaki yang agak longgar supaya cadar tempat tidur tidak kotor.

Jerawat
a.Masukkan sebungkus daun teh (masih hijau) ke dalam air yang mendidih.Kemudian wap air teh itu dihadapkan ke muka.Buatlah sentiasa sehingga jerawat di muka anda hilang.

b.Kupaskan ubi kentang dan hiriskan nipis-nipis lalu segera ditampalkan pada muka dan biarkan sehingga ubi kentang itu kering.Amalkan sedemikian setiap hari.

Rambut beruban
Ambil biji buah betik daripada buah betik yang sudah masak sebanyak 2 sudu besar.Jemur biji betik itu sampai betul-betul kering.Kemudian digoreng sampai hangus (jangan guna minyak) serta disusuli dengan tumbuk biji itu sampai halus.Campur debu biji betik itu dengan minyak kelapa dan kacau sampai merata.Setelah rambut anda dicuci bersih, lumurkan ramuan itu pada bahagian kepala yang beruban, seelok-eloknya sewaktu hendak tidur.

Melebatkan tumbuh rambut
Potong pokok pisang dan batang yang tertinggal itu dibuat lubang di atasnya seperti tempurung. Pagi-pagi esoknya bubuh bair yang betul-betul sejuk ke dalam lubang itu dan dibiarkan beberapa minit.Kemudian terus ambil air dari lubang itu dan digosokkan ke atas kepala yang botak.Buatlah sedemikian setiap hari.

Membuang tahi lalat hidup
Ambil getah daun kemboja, bubuh pada tempat tersebut dan tampalkan dengan kapas.Buatlah sedemikian sehingga hilang.Begitu juga dengan caranya membuang ketaut kulit dan mengubat tapak kaki yang pecah-pecah.

Muka kasar dan berbintik-bintik hitam
Cari buah mentimum, diparut dan diperah lalu diambil airnya.Gunakannya untuk mencuci muka anda sewaktu hendak tidur.Boleh juga tempel atau tampalkan hampas mentimum itu ke wajah anda.Pada sebelah petangnya, mandi dengan air suam dan cuci muka anda berkali-kali dengan air suam.

Menghilangkan kesan jerawat
Basuh muka dengan air kelapa muda.Biarkan air itu di muka selama-lamanya 1 jam dan biar ia kering sendiri tanpa dilap.Kemudian cucilah dengan air sejuk.

Menghilangkan urat-urat yang timbul di kaki
Ambil segengam kacang hijau lalu direbus tanpa gula dan jangan hancurkan.Makanlah pada waktu pagi dan malam.Selain itu setiap kali mahu tidur, angkatlah kaki ke atas setinggi mungkin dengan menyandarkan badan pada dinding dalam masa 10 minit.Selepas itu barulah tidur.

Daun petai cina ubat seri muka
Cari daun petai cina yang masih muda dan ramas pada telapak tangan.Sapukanlah pada seluruh tubuh dan wajah anda sewaktu mandi.Kemudian tunggu beberapa saat baru dibersihkan dengan air yang bersih.Amalkan pada waktu mandi pagi dan petang selama lebih kurang 1 bulan.

Kudis buta
Cari 5 atau 6 helai daun jambu batu, giling hingga lumat.Ia kemudian dicampurkan dengan santan dari segengam kelapa parut perah.Kemudian dibungkus dalam kain jarang dan digosokkan pada kudis buta itu.

Bulu ketiak
Cari ubi kunyit dan kapur sireh.Cabut semua bulu ketiak anda dan celupkan ibu kunyit itu ke dalam kapur sireh dan gosoklah pada ketiak anda sehingga rata dalam beberapa minit dan kemudian basuh.

Cacar air(Chicken Pox)
Ambil 5 helai daun jarak dan direbus lalu dimandikan kepada mereka yang mengalaminya. Air rebusan itu hendaklah agak panas sedikit namun bolehlah dilihat kepada pesakit itu sama ada kanak-kanak atau yang sudah dewasa.Gosok juga daun jarak yang sudah direbus itu pada badan pesakit.Lakukan selama 3 hari berturut-turut.

Menghilangkan bekas kurap di badan Bakar kulit kerang sebanyak 12 biji selama 20 minit.Bila kulit kerang itu terbakar jiruslah dengan air panas mendidih.Kulit kerang yang lumat ditumbuk dicampurkan dengan 1 sudu belerang kuning.Biarkan 2 ramuan itu sebati selama 1 jam dan campurkan pula dengan setengah cawan minyak tanah.Sapukan ramuan itu ke bekas kurap.

Menghilangkan bau ketiak
Campurkan hampas tea dengan sedikit air garam sapukan pada ketiak dan biarkan beberapa minit kemudian basuh dengan air hangat atau air sejuk.Lakukan secara kerap setiap hari.

Ubat panau
Daun gelenggang dicampurkan dengan kapur lalu digosok pada badan yang terkena panau itu.

Menghilangkan parut cacar air
Ambil segengam beras dan dibersihkan. Ambil 5 helai daun asam jawa dan sebuku kunyit hidup ditumbuk halus bersama-sama beras tadi untuk dijadikan bedak.Pakailah ketika hendak tidur selama seminggu.

Gatal-gatal malam
Ambil kelapa muda yang kulitnya masih hijau dan satu gelas madu asli, campurkan kedua-duanya dan minum selama 3 hari berturut-turut.

Gatal-gatal pada kemaluan perempuan
Ambil seikat daun sireh dan direbuskan dengan air biasa.Minum air tersebut setiap kali lepas kencing dan cucilah kemaluan anda dengan air tersebut.

Gatal Kulit
Ramai di kalangan kita yang mengalami gatal-gatal di bahagian kemaluan terutamanya orang perempuan.Anda mungkin berasa malu hendak berjumpa dengan doktor.Sakit ini tidaklah teruk sangat tetapi mendatangkan rasa kurang senang kepada mereka yang menghidapinya. Sakit ini boleh diatasi dengan menggunakan daun sireh.Carilah sesikat daun sireh mengikut ukuran sendiri.Daun sireh itu direbus dalam periuk.Biarkanlah di atas dapur sehingga mendidih.Ambil 2 gelas air rebus daun sireh itu untuk diminum pada sebelah pagi dan petang.Sementara air yang lebih atau tinggal dalam periuk pula digunakan untuk mencuci setiap kali selepas membuang air kecil.Jika diamalkan dalam tempoh 2 minggu, rasa gatal itu akan hilang secara beransur-ansur.

Menghilangkan Bulu Ketiak
Ada petua yang tersendiri untuk menghilangkan bulu ketiak daripada tumbuh.Caranya cukup mudah dan bahan-bahannya amat mudah didapati.Apa yang anda perlu cari adalah ibu kunyit dan kapur sireh.Bila ubi kunyit dan sireh telah diperolehi anda dikehendaki mencabut semua bulu ketiak anda.Selepas itu celupkan ubi kunyit ke dalam kapur sireh dan gosoklah pada ketiak anda sehingga rata dalam masa beberapa minit dan kemudian hendaklah dibasuh.Lakukan perkara ini dalam sehari mengikut suka hati anda.Pada gadis yang belum tumbuh bulu bolehlah mencuba cara ini, bagi menghalang bulu ketiak daripada tumbuh.

Sakit bahagian buah pinggang
Ambil sepotong temu lawak yang panjangnya kira-kira 6 cm, kemudian dipotong dan dicuci.Setelah itu direbus dengan menggunakan air bersih kira-kira 4 setengah gelas minuman.Biarkan air itu tinggal kira-kira satu gelas.
Bila sudah kering terus disaring dan diminum bersama-sama dengan madu lebah.Ubat itu harus diminum 3 kali sehari, setiap kali diminum kira-kira 3/4 gelas.

Doa dapatkan kembali barang yang hilang..::Part 2::


Dan satu lagi...

Kaedah yang dinyatakan di sini adalah satu ikhtiar yang boleh diamalkan bagi bermohon kepada Allah SWT agar barang yang hilang atau dicuri dijumpai semula.

Kaedah ini juga boleh diamalkan untuk bermohon agar Allah SWT mengembalikan semula ahli keluarga yang hilang atau yang lari dari rumah.

Cara atau kaifiatnya adalah seperti berikut;

1. Lakukan Solat Hajat sekurang-kurangnya 2 rakaat dengan bermohon supaya Allah SWT mengembalikan barang yang hilang atau dicuri.

2. Doa berikut juga boleh dibaca ketika dalam sujud yang terakhir.
 
3. Selesai Solat Hajat, mulakan bacaan Surah Yaasin mengikut kaedah seperti berikut.
  • Membaca Surah Yaasin, apabila sampai pada perkataan Mubin yang pertama (iaitu diakhir ayat 12), berdoalah supaya Allah SWT mengembalikan barang yang hilang, kemudian ulang semula bacaan Yaasin daripada mula.
  • Untuk pusingan kedua, apabila sampai mubin yang pertama, berdoalah kemudian teruskan bacaan sehingga sampai mubin yang kedua (iaitu diakhir ayat 17). Berdoa lagi sekali di mubin yang kedua ini kemudian ulang semula bacaan Yaasin daripada mula.
  • Untuk pusingan ketiga, berdoa di mubin pertama, kedua dan ketiga (iaitu diakhir ayat 24). Kemudian patah balik membaca Yaasin daripada mula.
  • Untuk pusingan keempat, berdoa di mubin pertama, kedua, ketiga dan keempat (iaitu diakhir ayat 47). Kemudian patah balik membaca Yaasin daripada mula.
  • Untuk pusingan kelima, berdoa di mubin pertama, kedua, ketiga, keempat dan kelima (iaitu diakhir ayat 60). Kemudian patah balik membaca Yaasin daripada mula.
  • Untuk pusingan keenam, berdoa di mubin pertama, kedua, ketiga, keempat, kelima dan keenam (iaitu diakhir ayat 69). Kemudian patah balik membaca Yaasin daripada mula.
  • Untuk pusingan ketujuh (pusingan terakhir) , berdoa di mubin pertama, kedua, ketiga, keempat, kelima, keenam dan ketujuh (iaitu diakhir ayat 77). Kemudian teruskan bacaan sehingga ayat terakhir Surah Yaasin.
  • Setelah selesai bermakna anda telah berdoa sebanyak 28 kali.
3. Untuk mendapatkan kesan yang lebih mujarab, lakukan amalan ini selama tiga malam berturut-turut sebaik sahaja mengetahui barang telah hilang.
4. Bagi memudahkan untuk beramal dengan kaedah ini, berikut adalah Surah Yaasin yang telah disediakan kolum bilangan doa yang dibaca mengikut turutan dari 1 hingga 28 yang ditandakan pada ayat yang berakhir dengan Mubin.
Ni sy ambil dr www.islamituindah.my...


Doa untuk dapatkan semula barang yg hilang...::Part 1::


Last week,sorg ofismate(Khaty) mntk tlg sy pegangkan duit utk byar bil air company sbb die cuti pjg..sy pun ok je la..smlm pg2 lg sy nk pass duit tu kat ofismate lg sorg (Faiza)  yg mmg tugas die setelkan bil2 ni..tp die suh sy pegang dulu sbb die ckp tkut nk pegang duit byk2..lgpun die dh penah 2x hlang duit kat company ni..fobia la kot..org lain pun sama,dh beberapa kali hilang..memandangkan hnya sy sorg je yg belum penah hlang duit, die suh sy simpan dulu..bila driver dh hmpir sampai utk ambil sume bil n duit,bru la die mintak duit tu kat sy..depan sy,Faiza masukkan duit tu dlm sampul..stapler n tape sampul tu elok2..terus die masukkan dlm drawer sy..mmg sy x ke mana2  sampai driver  tu sampai, terus je sy pass sampul tu kat die ..x lama lpas tu,die call Faiza “faiz,ape ni..bg bil,duit x de..buat malu sy jer depan kaunter, ada 35 sen je nk byr bil apa..sampul tape cntik2 tp duit x de..”..terkejut beruk ktorg..beruk pun x t’kejut cmni kot..x ke pelik tu..dlm sampul tu ada RM450.35 sebenarnya..yg RM450 tu semua not RM50..sy betul2 x puas hati..bl masa plak ‘toyol’ ni sempat rembat duit tu..x de kesan pape plak tu..hairan bin ajaib..

Kalau nk ikut kan,campur semua yg penah hilang duit kat ofis ni,ada kot dlm linkungan 2.5K..byk tu..tp semua yg hlang adalah not RM50 SAHAJA..benda ni dh berlaku lama tp x de solution pun..tu yg makin menjadi2 ‘toyol’ tu..tp sy pelik knp duit dlm purse sy x penah plak hilang..ke mungkin sbb sy simpan ayat kursi dlm purse sbb tu ‘die’ x boleh ambil..ntah la..Faiza penah call sorg pak cik ni, die agak pandai la dalam perubatan cara islam..die tnya la psl kejadian2 hilang duit kat ofis ni..pastu pak cik tu ckp “yg buat kerja ni bukan warga sini..klu die x boleh ambil sendiri, die akan hantar benda utk ambil”..huh,seram kot..patut la,lgsg x de jejak walau jarak ms hilang tu cuma beberapa minit jer..jd ktorg dh tau keje sape cuma x de bukti jer..dulu mmg dh syak, tp x baik kn tuduh2..
Jd ktorg pun cari2 la jln utk buat die pulangkan balik duit tu..ye la,klu nk ganti ngn duit sendiri..kesian la adik2 ofis sy ni,x mampu kot dorg..huhu..dorg suh sy buat something,apa sy boleh buat..sy pun x tau..haha..tp sy search je la kat tenet n jumpa la link  kat bwh ni..harap2,die akan pulangkan balik semua duit2 tu..InsyaAllah,kita hanya b'usha..doakan sy yer...;))
1.       Baca surah al- hasyr mula ayat 18 sampai habis. niatkan nak jumpa barang balik.
kalau Allah izinkan dan memang rezeki kita, pencuri akan rasa panas punggung, menggelisah dan rasa bersalah.
     2. selawat tafrijiyyah baca 4 kali/ 44 kali/ 100 kali



Yakinlah pada Allah.Itu yang Penting.

Sy ambil dr http://www.lifegotstory.blogspot.com/ ..sy share ye..trimas..;0)
 
 
 



 


 

Thursday, 27 December 2012

Peristiwa 25 12 2012..Aisyah jatuh tangga..;'(

Panik,takut,risau,n mcm2 lg..ni la perasaan umi bila tgk Sya jatuh depan mata tp x mampu nk buat apa2..terus pecut pg hospital..umi tgh dukung affan naik tangga, Sya bwh satu ank tangga je dr umi..mula2 Sya merangkak jer..opah baru nk dtg amik Sya,tiba2 Sya b'diri, pusing ke belakang, n nk lari..terus Sya jatuh,umi n opah x sempat nk sambut or tarik Sya..Sya jatuh tergolek n menggelungsur..umi x bleh nk pk apa dh..cuma pk nk bwk Sya pg hospital jer..

Salah umi..sepatutnya umi kat bwah,bukan Sya kat bwah..jd klu Sya jatuh,umi boleh tahan..klu bkn dgn tgn pun,dgn kaki..umi janji lpas ni umi akan sgt b'hati2..sorry syg,sorry sgt2..mmg teruk umi kena marah..marah la cmne pun,umi lg risau kan Sya..x putus2 umi b'doa sepanjang perjalanan moga Sya x apa2.. sampai2 jer, umi terus bwk Sya n Affan ke bhagian emergency..baba pg cari parking..umi nk doc check Sya cepat2..kebetulan Sya tgh tido, umi kejut2 pn Sya x nk bangun..umi dh menggeletar..MA kejut2 pn x nk bangun gak..mula2 kita masuk bahagian separa kritikal, tp umi mintak mcm org giler suh cepat2..so,kita transfer ke zon kritikal..lpas Sya baring ats katil,doc tekan tangan Sya utk cari urat nk amik darah n msukkan nebula..Sya bangun n terus nangis..semua yg ada kat situ senyum n lega Sya dh sedar..doc ckp "owh, x pengsan la..adik tido mati je td..adik kuat"..Lpas tgk ramai org keliling Sya,Sya tiba2 gelak..masa amsukkan jarum kat tgn Sya, Sya x nangis lgsg pun..umi yg risau knp Sya x nangis..doc ckp.."Sya kuat n pandai sbb tu x nangis"..doc tekan2 semua bdn Sya, tgk klu2 Sya menangis ke..tp Sya ok jer..

Umi request nk x ray kpala Sya,takut ada pape ke..kita masuk bilik x-ray, Sya senyap jer,boleh senyum2 lg..anak umi ni mmg sgt kuat la..masa tggu result x-ray tu,umi rs mcm jantung nk pecah..takut sgt..bila dh siap,umi sendiri n doc tgk sma2..dr situ semua nmpak ok..x de crack or apa2 yg ganjil..bru umi lega sket..tp doc nk monitor dlm ms 6 jam..klu Sya x de muntah, x nmpk lain mcm, mkn n minum mcm biasa,aktif mcm selalu,n semua ok..kita boleh blik lpas 6 jam tu..mksudnye pkul 2.30pg nnti..umi suruh baba balik dulu dengan affan,tp baba ckp nk tggu sya gak..nnti opah n atuk dtg utk amik affan..Sya kena tahan dlam Observation Room (OR). Opah call umi,die tnya keadaan Sya..umi pelik cmner opah bleh tau,umi igtkan baba yg bgtau opah..rupanye opah sengaja call nk tnya khabar sbb die kate x sedap hati jer..rupenya baru die tau cucu die jatuh..

Dari tangga ni la Sya jatuh..sgt tggi kan..sampai harini msih t.bayang2 lg mcmane Sya jatuh..sorry sgt2 syg..;'(..nsb baik x de pape, Allah la yg lindungi Sya..

Tgn Sya berbalut sbb takut Sya aktif sgt nnti patah jarum kat dalam tu..incase klu kena masuk air or ape2 nnti senang,dh siap psg..Darah kena amik sket utk cek glucose n Hb
 
Glucose -4.3
Hb - X dpt tgk,tp Doc ckp ok..

Org bg katil x nk, nk gak baring dlm stroller die..sempit pun x kisah..adik affan je la baring atas katil tuh..


Aisyah dpt kwn,Luqman namanya..org Johor..die demam pnas..sepanjang kat cni, Aisyah nk kwn dgn die je..x nk pg tempat lain..Sya ckp "nk awan"..Insyaallah,ada rezeki n jodoh jumpa lg..(ayt mak Luqman)..Insyaallah,apa slhnye..;))
 
 

Sepanjang dlm OR ni,Sya bukan reti duk diam..b'jalan jer kejenye..Sya suke time check Bp..Bp check kat betis n utk cek Oxygen dlm darah,ada satu alat ketip kat ibu jari kaki..jd bl nurse dtg je bwak mesin utk cek Bp tu, Sya trus ckp "kaki" sambil selak seluar sampai lutut n hulur kat nurse..lpas tu Sya gerak2kn ibu jari kaki plak utk cek oxygen..nurse gelak2 tgk Sya..bijak la ank umi..nnti jd Doc ye syg..amin..;))
 
Sepanjang dlm OR ni,Sya minum susu smpai 3 botol..mkn roti coklat n ns yg opah bwak..pukul 12.30pg baru tido..nurse sampai dh tutup lampu utk Sya tido..
 
Syukur Alhamdulillah,walau cara Sya jatuh agak ngeri sebenarnya..org ckp malaikat sambut Sya..sbb tu Sya x de pape..Allah Maha Penyayang..dalam umi x mampu nk buat pape,Dia la yg lindung Sya..moga Sya sentiasa sihat,aktif, n ceria..amin..umi syg Sya sgt2 tau..n sekali lg maaf sgt2..
 


Affan n Aisyah berurut...25 12 2012..


Arini ktorg cuti, so balik kg bahau..dh lama x balik sana,last balik ms ry aritu..lgpun moyang kat sana masih belum jumpa affan lg sejak die lahir..dh alang2 tu, ktorg nk bawak affan pg b’urut..sbb die asyik tido sebelah jer..kpala dh senget sebelah..b'urut dgn Wan Ulong Robi (x tau la betul ke x spell die cmnie)..Insyallah, boleh elok blik..kak Aisyah dulu pun b'urut dgn wan ni jugak..alhamdulillah baik..tp skrg die dh x larat..cume boleh urut baby n bdk kecik jer..org besar x boleh..die ckp sakit bahu..ye la org besar,cnfirm la dh keras segala urat2 n tulang2..klu dulu2 bleh la..bayarannya hanya la seikhlas hati..moga murah rezeki Wan..=)
Mula2 betulkan urat kat leher dulu..Wan ckp urat affan dh tegang..patut la kepala tegak semacam jer si affan ni..x de pun t'goyang2 mcm baby lain..


Then, betulkan urat2 kat tgn plak..tgk muka affan selesa jer..die ni mmg suka diurut..haha

Ha, ni bab yg menyakitkan..maraung la bdk ni..nk betulkan urat kat kaki die sbb tgk kaki die keras semacam jer..kaki kanan,kaki kiri ok jer..kpala pun senget belah kanan gak..

Pas setel adik affan,kak aisyah tiba2 dtg dekat Wan sambil hulur kaki die..haha..rupanya die nk b'urut gak..bertuah punya bdk..
 

 Tgk muka Aisyah..muka best kena urut..


 Lpas dh abis urut kaki, tiba2 aisyah selak baju die sambil tunjuk perut die..die suruh urut perut die plak..haha..adoi la aisyah..geram jer tgk muka die tgh t'sengih2 tu


Dh siap urut perut,die hulur tgn die plak..abis sebelah kanan,die bg belah kiri plak..ni la org ckp bg betis nk paha..haha
 

Last2, Wan tu urut satu bdn Aisyah..punya la sedapnye die..wan pun suke layan kerenah si aisyah ni..haha..tu yg siap bukak baju..puas hati ye sya..ms kecik punye la nangis ms kena urut..dh besar die plak yg lebih2..;p
 








 

Monday, 24 December 2012

Pengalaman Bersalin Aisyah ::Part 2::


16/05/2012 (Hari Sya lahir ke dunia)

1am- Baru umi boleh tidur..Dr mula masuk sampai waktu ni umi susah nk lena..

2am-Nurse kejut umi utk buat CTG, tgk jantung anak umi ni cmner..ok, x de masalah..umi dh x boleh tido..umi borak2 ngn nurse..

4pm-Psg drip kat tgn utk msuk kan antibiotic..

6am – Umi buang air besar n mandi.

7am – Masuk labour room..doc pmpuan india yg agak besar bdn die cek bukaan..punye la sakit sbb cara die cek pun ganas..umi rs mcm nk tendang je die..huhu..die ckp baru 1 cm..aik, smlm 2cm,arini 1cm plak..die ckp doc smlm t’silap..

7.30am – Doc pakar dtg..Die nk discuss ngn umi n baba psl bius..Ada 2 jenis :-

1) Injection di punggung tiap 4jam..function die hanya mengurangkan rasa sakit,tp still rs sakit gak..tp effect lebih kpd baby..

2)Epidural-Injection di tulang belakang..Yg ni langsung x terasa sakit sepanjang proses contraction tu..effect mmg pd ibu la,dlm minor kes ibu boleh jd lumpuh, sakit pnggang,darah beku n etc.

Doc suggest kn umi ambil epidural sbb die ckap ank first mmg akan ambil masa yg lama utk jalan buka sepenuhnya, die takut umi x kn mampu nk than skitnya,lg2 umi d’induce..die ckp umi lucky sbb die hnya akan beri sorg je ambil epidural dlm sehari..jd klu umi nk,umi sorg je la yg pkai arini..wlu ada yg request pun nnti,mmg die x kn bg..

Bila discuss ngn baba, baba x nk umi ambil ape2 sbb die risau effect kat umi n juga kat Sya nnti..tp umi takut, umi takut x mampu nk than..tmbah2 lg bila umi dgr org bilik sebelah tgh t’jerit2 sbb sakit..umi jd seram plak..huhu..umi decide nk amik epidural, umi pujuk baba n baba pun ok..

7.40am-Doc pakar bius dtg..lpas sign segala bagai..die pun inject umi..ngilu je rasa...

8.00am- Start induce..berselirat drip kat tgn umi..satu hormone (oxytocin) dimasukkn..function die utk melembutkan rahim supaya jalan cepat buka..Umi dijaga khas oleh sorg nurse, nurse Marina nama die..baik orgnya..;0)..die la yg teman umi sbb masa ni baba dh balik..umi suh baba rehat dl,nnti ptg sket bru dtg..sbb umi tau lmbt lg Sya nk kluar..

9.00am- Umi dpt rasakan perut mengeras je..contraction yg sgt kerap..tp umi x rs sakit sbb bius tu dh start b’fungsi..dr pinggang ke bwh umi x rs pape..kebas n sejuk jer..

11.00am-Check bukaan..baru 3cm..aduh, lmbtnye la rase..

12.00pm-Nurse suh umi tido,die ckp nnti nk gune byk tenaga..mslhnye umi lgsg x boleh tido, dr td cube..doc pelatih dtg, dorg tnya umi “x sakit ke?”..umi senyum smbil ckp x..then, die ckp “nnti klu bile sy nk b’salin sy nk ambil epidural gak la, awk boleh senyum2 lg,org lain duk t’jerit sakit”..

2.00pm-Check bukaan..dh 6cm..nurse Marina dh excited..die ckp bgus, progress sgt cepat..masa tu dh ramai gak nurse yg dtg..

4.00pm-Check jalan lg..doc pelatih jerit “sy dh dpt rasa rambut die”..dh bukak 9cm..sempat umi tnya doc tu “rambut die lebat x doc?”..doc tu gelak n ckp “rambut die byk sgt,sy dh dpt rs”..ms tu umi rs dh x sbar nk tgk Sya..x sabar nk peluk n cium Sya..

Tiba2 umi rs seram bila tgk perkakas yg ada, gunting, jarum bagai..trus umi t’tanya “nnti bila nak jahit sy,doc bius x?sakit x?”..sume doc n nurse yg ada kat citu gelakkan umi..die ckp “awk x pyh pk psl tu dulu, pk awk nk kluarkan dl ank awk tu”..haha..

6.00pm-Baba dh masuk..doc ckp klu umi dh rasa nk teran bgtau jer sbb jalan dh bukak full pun..10cm..

6.30pm-Doc dh start suh umi teran..sbb rambut Sya dh nmpak..betul2 kat dpan pintu dh..The problem is umi lgsg x rs sakit n x de rs nk meneran pun..tp bila doc suh gak,umi main teran je la..

7.00pm-Still x de progress..nurse panggil baba suh tgk rambut Sya n ambil tgn umi suh rs rambut Sya..umi cube teran tp mcmtu jer..baba baca ayat kursi kat air n suh umi minum..mmg umi sgt dahaga sebenarnya..bygkan 19jam umi lgsg x mkn n minum..Doc dh off kan epidural tu n baru umi rs sakitnye mcmane..rasa mcm pinggang ni nk putus dua..rs perut mcm nk pecah..Hampir 10 org nurse n doc dtg utk bg semangat kat umi..sgt terharu..Doc bg masa lg kat umi sbb tgk jantung Sya masih stable..

8.00pm-Masih same..doc ckp kedudukan Sya pun agak senget(diamond shape), sbb tu agak susah nk keluar..sambil umi push,sambil nurse tolak perut umi utk betulkan kedudukan Sya..umi dh hmpir x de tenaga..betul2 rs x mampu dh..baba x putus2 bg umi smgt..mcm2 zikir n doa baba bc kat kepala umi ni..masa tu umi pk mcm nyawa nk ditarik dh..sakit sgt..sampai umi doa “Ya, Allah..aku rela Syahid (sbb klu meninggal time b’salin kn kira syahid kecil), tp panjangkanlah usia anakku dan izinkanlan dia lahir ke dunia ini dgn selamat,ramai yg menantikannya”

8.15pm-Doc pkar dtg n decide utk vacuum sbb tgk keadaan umi yg lgsg dh x b’maya..baba dh kena kluar..ksian baba x dpt tgk anak die kluar depan mata..

8.26pm-Dengan segala kudrat yg tinggal, umi push sehabis mungkin sambil doc tarik Sya guna vacuum..umi mintak maaf syg..umi betul2 dh x larat..kepala Sya benjol sket belah kiri..

Alhamdulillah,tepat jam 8.26pm lahir la puteri umi n baba ke dunia ini, Nur Aisyah Husna Bt Mohd Hussaini..Syukur x t’hingga..Umi terima ucapan tahniah dr semua yg ada kat situ..dorg ckp “Dh selamat umi jd ibu”.. =)

Aisyah ketika lahir :-

Berat - 4.0kg

Panjang - 52cm

Ukur Lilit Kepala - 34cm

BMI - 14.8

P/s: Jutaan terima kasih yg x t’hingga pada semua yg t’libat dlm proses kelahiran Sya..Doc See,Doc Thayib, Doc Aisyah, Doc2 yg umi x tau nama, nurse Marina n nurse2 yg nama tidak diketahui dari Hospital Tuanku Jaafar,Seremban..Moga Allah saje yg membalas jasa baik kalian semua..;o))

Ni la cinta hati kami..Sya day-4..

                                       
Bersambung entri kelahiran Affan plak lepas ni...lg classic..hehe

Pengalaman Bersalin Aisyah ::Part 1::


Khas buat Aisyah..Jika Sya tahu betapa sukarnya umi melahirkanmu, pasti Sya akan tau menghargai,menyayangi dan menghargai org tua..

Bersalinkan Sya satu pengalaman baru buat umi..ye la, anak first..mana tau lg sakitnya cmne n b’salin tu cmne kn..hehe..org ckp susah sket sbb jalan x de lg..bl umi dh rs bru umi tau mcmane rsnye..trus umi t’igt kat mak (opah Sya yg lahirkan umi ke dunia ni n opah Sya yg lahirkan baba)..bru umi tau pengorbanan ibu melahirkan sgt besar n umi sgt menghargainya..klu ada rezeki,Sya pun akn rs nnti..=).

Umi nk ceritakan pengalaman umi...

Umi start ambil cuti 2 mggu awl, so awl bln 5 umi dh cuti..umi ikut je baba pg kedai..rmai yg ckp perut umi dh jatuh sgt, mcm nk beranak sgt dh..tu umi tkut nk keje n tnggal rumah sorg, tkut t’beranak tgh jln..haha

13/05/2011

Umi ada rasa sakit sikit2..perut pun asyik mengeras je..susah n sakit bl nk b’jalan..x tau la klu tu sbb factor kegemukkan umi..hehe..umi mengadu kat baba..baba trus ajak pg hospital..disebabkan umi x tau mcmane sbnrnye sakit nk b’salin, umi ikut je la pg hospital..sampai hospital, pg screening room..kena interview sket2 n do normal check up :-

Urine – Normal

Weight – 74 kg

Bp – Normal

Scan – Semua ok, kpala baby pun dh kat bawah..doc estimated berat baby dlm 3.4 kg..

Then, buat CTG, mmg ada contraction dlm 10min sekali..tp bila cek jalan masih 0cm..x de bukaan lg..
Tp disebabkan due date pun dh dekat+ada contraction,umi kena warded gak..

14/05/2012

Check bukaan, still same..0cm..umi paling x suke bab cek jalan ni la, sakit bangat kot..sampai b’darah2..sakit perut mengeras pun dh kurang, tp bl buat CTG still ada contraction..Baba dh start b’kampung kat hospital ni..die takut klu umi bersalin bl2 masa..die nk masuk sekali dlm labour room, die nk tgk Sya kluar dpn mata die..

Malam ni baba bawakkn umi coffee+butter, die ckp ada org bgtau minum tu cepat n senang nk b’salin..umi minum abis satu termos..sama je, x de sakit pun..pastu, baba siap ajar umi exercise utk senang nk b’salin, die kata ada sorg mak bidan tu ajar die..ntah celah mana n bila die jumpa mak bidan pun umi x tau..haha..kelakar plak..tp umi buat gak la exercise tu..kot2 b’hasil ke..

15/05/2011

6am – umi bgn pg nk solat subuh..otw nk ke toilet,tiba2 umi rs ada air keluar panas je mcm air kencing..tp umi x rs umi kencing pun..byk sgt, smpai kain umi pkai lenjun..umi bgtau nurse, nurse suh umi pkai pad n tukar kain..die ckp air ketuban dh pecah la tu..pastu cek jalan lg..dh 2cm..doc pelatih yg check..dlm sehari 6 pad umi tukar..semua penuh..Umi dh risau, tkut Sya lemas..yela, air ketuban asyik kluar jer..Tp umi x rs sakit pun..agaknye Sya suka kot duk dalam perut umi ni..Sya x nk kluar lg ye..

4pm-Doc pkar check, die ckp klu umi still x deliver gak esok (within 24 hours), kita akan start induce..sbb takut bby kena infection..umi x kisah la, yg penting Sya selamat..

12pm- Nurse suh umi mkn sbb die ckp esok pg2 la umi dh dihantar ke labour room, kat cna x bleh mkn n mnum..so, baba belikan umi ns goreng kg, fav umi..tp umi mkn sket je..x de selera sbb risau sgt..umi mkn jugak sbb umi kena ada tenaga utk esok..











PMR..


Result PMR dah keluar last week..t'igat zaman dolu2,rs mcm nk pecah jantung ms tggu turn nk amik result..hehe..adik bongsu sy adalah calon PMR..pg2 lg sy dh kol mak tnya result adik..excited giler kn..ye la, dh lama kot tnggalkan alam tunggu2 result ni..;))..dlm tghari mak call sy balik sbb nk bgtau result adik n nk bgtau adik nangis je dr td..skrg je bru ok sket..erm, klu adik sy dh nangis tu..mesti la korang dpt agk kn result die cmne..pastinya, yg x melepasi target die..die nk sgt pg SBP n die risau klu x diterima..kesian adik sy ni.. puas gak la nk pujuk die..

Sy tnya die “adik nk hadiah apa?”, die jwb “buat apa nk hadiah, bukan dpt 8A pun”.. Ala,dik..along dulu lg teruk dr ko..dpt 5A je kot..ko kira ok lg la dapat 7A..baru la nada die ok sket..huhu..

Sy tau die dh b’usaha keras utk subjek tu..mcm2 die dh buat..tp mgkin rezeki die bleh dpt B je..tu yg die frust sgt..apepun ni bukan pengakhiran dik, SPM masih ada lgpun kita digalakkan tuntut ilmu selagi kita masih b’nyawa diatas dunia ni..apa2 ilmu yg b’manfaat la, jgn ilmu hitam sudah..;p

Pesanan ikhlas buat adik t’syg : Kurang2kan la tgk filem korea ke, lagu korea ke, video n ape2 la yg b’kaitan korea..tu yg ko tau bahasa korea jer,bahasa lain x tau..;p
(Ni tanda2 kiamat gak la ni, muzik dr negara yg b'tuhan kan teknologi diagung2kan)
Inila adik sy yg poyo tuh..Izah..Ramai org ckp muka ktorg sama sebijik sejiban,korg rase same ker??

 

Ada Apa Dengan 21 Dec 2012??

Menyelit jap pasal benda lain sbb arini pun ramai yg x dtg keje lg..kan ada ramalan gak ckp bumi akan bergelap dr 23 Dec 2012 sampai 25 Dec 2012..haha..sampai arini ok jer..

Ada Apa Dengan 21 Dec 2012??;p

Dunia nak kiamat?? Siapa kita untuk meramal bila tarikh sebenar akan berlakunya kiamat??secanggih mana pun teknologi yg diguna, selama mana pun kajian yg diambil, sehebat mana pun ilmu yg ada pakar2 yg mengkaji tetap x kan dapat menandingi pengetahuan yg Maha Esa..hanya Dia yang tahu..kenapa dan dari mana timbulnya isu ini??pada pendapat sy la, semua ini agenda yahudi semata2..Kita wajib mempercayai akan berlakunya kiamat, tp haram bg kita mempercayai ramalan bila berlakunya kiamat sbb x de sape pun kat dunia ni yg tahu tarikh sebenarnya..tapi berapa ramai yg percaya akan berlakunya sesuatu pada hari ini..buktinya carian google n juga yahoo mencatatkan carian yg t’tinggi untuk apa yg berlaku pd tarikh 21 Dec 2012..

Memang hampir telah lengkap sempurna tanda2 kecil kiamat, tetapi selagi belum keluarnya dajal, selagi belum munculnya imam mahadi, selagi belum turunnya nabi isa ke dunia ini, selagi itu kiamat x kn t’jadi..kerna itu adalah tanda2 besar sebelum b’lakunya kiamat..

Banyak pihak yg membuat spekulasi mengenai tarikh ini sehinggakan ramai yg percaya..lihat saja company tempat sy b’kerja skrg, ramai2 ambik cuti..yg dtg sorg dua jer..sebab apa??

Ada sorg ofismate tnya sy “akak bumi dh x de ke 21 dec ni? kita semua akn mati ke?” sy cume jwb smbil ketawa“klu bumi ada lg nnti,ko belanja akan mkn ok”..;p

So, bila die masuk keje nnti..sy nk tuntut mkn lunch free..hehe..

Next entri, sy akan masukkan tanda2 kecil n besar kiamat..apapun, kita mesti la sentiasa bersedia menghadapi hari tersebut..moh le kita sama2 memantapkan iman..x pyh nk tggu kiamat,ajal kita pun x tau bila..;))

Pengalaman Mengandung Aisyah ::Part 2::

Khas buat Aisyah..bila Sya baca ni nnti Sya akan tahu betapa ummi+baba+family kita terlalu mengharapkan kehadiran Sya..terlalu menyayangi+menjaga Sya walau ketika Sya masih dlm perut ummi..supaya Sya akan menjadi kebanggan keluarga n anak yg solehah..

Umi n baba sgt menjaga pemakanan umi time mengandung ni supaya syg umi ni dpt membesar dgn sihat+cerdas+cantik+bijak+sempurna (dgn izin Allah)..

Ni makanan rutin tambahan time umi mengandung Sya :-

1)Salindah

2)Segala Vit yg Doc bg kat KK

3)Jus Kurma

4)Kismis

5)Badam

6)Susu

Umi langsung x sentuh nanas, tebu, tapai n sewaktunya dengannya..baba x bg wlau pun sket..Minuman b’kafein n b’gas lg la umi x dpt nk rasa..Umi x minum ais pun sbb org ckp x elok utk baby..Umi suke minum air suam yg agk pnas..pelik betul..sampai kena tegur ngn moyang Sya, die ckp x elok minum air pns tkut baby nnti botak..Masa umi pregnant Sya ni umi ada masalah kurang darah (Hb low), tiap2 bulan kena marah dgn nurse..umi mkn mcm2 utk tmbh darah tp same jer..bila Sya dh 6 bulan dalam perut umi, umi dh x mabuk..umi boleh mkn semunya..cume umi lgsg x bleh lapar, klu lapar cnfirm muntah..jd umi sgt kuat mkn..haha..tmbh lg baba layan je sume yg umi nk mkn..masa ni baba x kerja lg, die buat business je..jd pg n blik keje, baba yg hantar..bayangkan sehari 120km..manja gilerkan umi..pg cekup pn baba temankan..pg,tghari,ptg n mlm mkn..tiap2 hari blik dr keje, singgah mkn..kdg2 bila umi lpar tgh mlm pun, baba lyn je umi nk mkn..penah baba mskkn umi roti telur kul 2 pg..haha..berat umi sebelum pregnant 49kg, ms pregnant 74 kg..25kg naik..tgk la kebulatan umi..kwn2 semua t’kejut tgk umi..haha..Dh la, keje pun umi x byk buat..manja sgt..(x elok cmtu sebenarnya)

Start dr 7 bulan,tiap2 minggu 3x umi akan minum air kelapa sbb org ckp nnti baby lahir bersih je..kepala pun x de kerak..Mmg masa Sya lahir,alhamdulillah kulit Sya bersih n gebu jer..;))
See Syg, bulat kan umi..muka pun sembab..haha..ms ni tggu time Sya nk kluar jer.. 



Sya nak tau x apa yg umi mengidam sepanjang mengandungkan Sya:

1)Masa ni baru 2 bulan lebih kat kg Pahang..pg2 lg opah tnya umi nk mkn apa tghari nnti, umi ckp x kisah la pape pun..tp bila dh tghari umi terasa nk sgt mkn Ikan Pari Asam Pedas yg Opah masak..x nk org lain msk..baba pun keluar dgn misi cari ikan pari, pg pasar lama n baru dh abis,satu pecan Lipis cari..last2 pg Aktif ada, tu pun tnggal 2 ketul je..baba amik semua..ye la, dh tghari kot..kira rezeki la ada lg tu..mmg umi melantak la..haha

2)Kentang Goreng yg Wrinkle pnya (dh 7 bulan)..Masa tu kul 1 pg,umi lapar sgt..umi ckp kat baba nk mkn French fries..baba bwk umi mkn kat Restoren sebelah Family Store tu..tp die bg French fries yg lurus tu je..umi ckp nk yg wrinkle punye..tp mkn gak la..esoknye, baba beli suh umi goreng sendiri..puas hati, byk dpt…sebenarnye nmpk org mkn ptg td,tu yg t’ingin..ngada2 betul kn..;p

3)Manggis (dh cukup bulan, tggu masa nk meletup jer)..Masa tu mmg bukan musim manggis pun..puas dh ktorg cari kat semban ni..baba dh kol kg Bahau pun tnya..dh tnya kwn2..tnya kg Phg..tp dh bukan musim mmg susah la kot nk dpt..opah Jamaliah pun cari gak,last2 die jumpa kta kedai buah Senawang..hrga die RM8 utk 8 Bijik..siam mari punya..opah beli n bg umi mkn..satu kepuasan..haha..

Masa Sya dh 5 bulan dlm perut Umi,baba bwk Umi pg scan 3D kat Sukhilmi..mmg dh sempurna bentuk Sya,doc ckp semua normal n Sya sihat..aktif sgt Sya b'gerak..;o)..n clear umi nmpak jantina ank umi..t'senyum pjg umi sbb nnti umi dh ada geng memasak..x sabar sgt nk tggu Sya kluar..hehe..

Sya tau x Sya suka bila dgr org mengaji..umi selalu letak headphone kat perut umi time keje..bile sya lasak sgt, umi letak jer,Sya trus diam..agaknya menghayati kot..;))..lg satu Sya suke lagu Maher Zain..baba suka letak tgn baba kat perut umi time dgr lagu ni sbb Sya gerak aktif sgt..Sya menari kot kn syg?..hehe..Tau x Sya penah merajuk ngn umi n baba sbb baba marah Sya..umi mengadu kat baba, Sya tendang umi kuat sgt sampai umi rs sakit, pastu baba ckp “Syg, jgn la buat umi mcm ni..kesian umi sakit”..Sya terus diam..masa tu dh mlm..bgun pg esok Sya diam jugak, smpai tghari pun sama..umi nk kira gerakan Sya pun x bleh..slalu tghari dh 8x..tp harini bru 2x..Umi dh risau sgt..umi pujuk Sya, umi kol baba n letak fon kat perut suh baba pujuk Sya blik..x lama lpas tu Sya gerak2 aktif balik..kuat merajuk la anak umi ni..;p

Lpas ni, next entri nk citer plak pengalaman bersalinkan Sya..satu pengalaman yg x kn dilupakan sampai bila2..

Pengalaman Mengandung Aisyah ::Part 1::

Khas buat Aisyah..bila Sya baca ni nnti Sya akan tahu betapa ummi+baba+family kita terlalu mengharapkan kehadiran Sya..terlalu menyayangi+menjaga Sya walau ketika Sya masih dlm perut ummi..supaya Sya akan menjadi kebanggan keluarga n anak yg solehah..

Sambungan dari entri yg lepas,akhir penghujung puasa ni umi demam..dh lama kot umi x demam..tmbah dgn slalu pening kepala, cepat sgt letih, cik b sgt sakit, n sgt kerap ke toilet..umi pk symptom nk period kot..tp my MIL suh pg check takut dh ‘ada’..umi biar je dl, tkut frust lg..

8 Sept 2012

Tp bl period dh lewat sehari, umi beranikan cek sendiri guna pregnancy test tu..hasilnya, 2 line wlu agak kabur..masa tu umi dh hepi sgt, mcm x percaya..umi pnggil Fiza suh tgk, die trus jerit “Deja, aku nmpk 2 line..tahniah”..

Umi terus masuk bilik, sujud syukur..rs mcm nk nangis sbb hepi sgt..trus kol baba, bgtau die..die hepi giler, trus bg mcm2 pesanan..tp umi x nk bgtau family dl, nk cnfirm kn dgn doc dl..mlm ni, bukak puasa dgn lamb chop..dh 3 hari sebenarnya umi t’ingin sgt nk mkn..mmg melantak la, tmbah2 lg ada org belanja..hehe..

9 Sept 2012

Pg ni, tiba2 keluar drah..x byk, setompok jer..umi cuak, terasa darah semua naik ke kepala..risau sgt2..trus kol baba, die punye la marah..ptg ni jugak die suh ummi balik semban..die ajak pg cek mlm ni, tp umi suh tggu esok jer..

10 Sept 2012

Awal2 pg lg baba ajak umi pg KK kat Ampangan..umi tiba2 jd takut, takut result die lain..tp pg jugak la, ms bg sample air kencing tu kat Lab, jantung berdegup mcm nk pecah kot..Doc pnggil msuk bilik, ada sorg nurse senyum2 pndg ktorg sambil ckp Tahniah..Doc pun start la soal siasat n die bg tarikh EDD adalah 15 May 2011 ikut tarikh last period, tp umi kena bukak buku Pink kat Rawang memandangkan umi tnggal kat cna masa tu..Die cakap darah yg keluar smlm mgkin sbb kambing tu panas, sepatutnya umi x boleh mkn awal2 kehamilan ni..Sorry sayang..umi x tau..umi janji x kan mkan kambing lg selagi syg umi ni x lahir..Keluar dr bilik doc, baba x putus2 senyum..awl2 lg die dh SMS semua family..so, bila umi call opah Nora kt phg, die dh tau la..mcm2 nasihat die bg kat umi..ye la, cucu first kan..hehe..blik umah plak opah Jamaliah ckp tahniah n peluk umi..see, betapa dorg hepi bakal cucu dorg akan lahir ke dunia ni..;D

Dan maka bermulalah episode mabuk2..raya tahun ni x boleh mkn byk, mkn je semua keluar balik..Makan pun byk kena pantang,x nk apa2 berlaku kat baby..Tiap2 pg time gosok gigi mesti muntah punye..Umi lgsg x bleh mkn nasi wlu bubur nasi sekalipun..confirm keluar balik..jd umi cuma mkn segala jenis mi n lauk je la.. Smpai kandungan dh 4 bulan umi cuba mkn ns+ikan goreng+sayur+sambal belacan..tu pun sbb t’liur tgk ofismate bwk n mkn smbal..umi try n x muntah pun..so, since tu hanya tu la lauk umi sehari2 smpai dh hilang mabuk..

Masa ni,umi n baba masih tnggal b’jauhan..kdg2 sedih gak, bila time2 x larat hubby x de..Masa kandungan msuk 2 bulan lebih, umi dpt interview kat Nilai..rupanya baba yg applykan utk umi..pg je la wlu chances nk dpt tu rendah sbb umi pregnant kn..tp dh rezeki baby kot, umi dpt keje tu..lpas notis sebulan, dpt la umi bersama baba kat Semban..

Cerita 2 tahun Lepas..Petua Mudah Hamil..=))


Khas buat Aisyah..bila Sya baca ni nnti Sya akan tahu betapa ummi+baba+family kita terlalu mengharapkan kehadiran Sya..terlalu menyayangi+menjaga Sya walau ketika Sya masih dlm perut ummi..supaya Sya akan menjadi kebanggan keluarga n anak yg solehah..

Saya bernikah on 19 Jun 2010..mmg niat ktorg nk terus ada anak lpas kawin..hehe..bulan 7,period dtg lambat..so igtkan dh pregnant la, hubby pun lgsg dh x bg buat keje berat..mkn pun kena jg..disebabkan ktorg masih tnggl b’jauhan ms tu, hubby siap pesan kat housemate merangkap my bestfriend  suh jg sy betul2..tkut kot2 dh berisi..;p..mmg die lgsg x bg sy angkat berat2..die sorg je yg buat, dh la masa tu ktorg tgh shift lab..kesian die..

Dh seminggu lewat, so ktorg cdg nk pg cek mlm nnti..tup2 pg ni dh period..frust sungguh..mungkin sbb perubahan hormone kot,tu yg lambat..bulan 8,awal bln dh period..msih blum ada la tu..sy dh risau sbb dulu sy aktif sgt, tkut klu2 rahim jatuh ke, apa ke..lebih2 lg hubby selalu gosok2 perut sy sambil ckp “bila nk ada ni?”..org lain pun dh tanya2..lg la sy risau..

Pastu sy t’jumpa tips ni ms godek2 email lama2..asma al husna untuk diamalkan..

."Ya Musawwir!" sekiranya seorang isteri yang sudah lama belum mempunyai anak, maka cubalah ikhtiar ini dengan berpuasa selama 7 hari dari hari Ahad hingga Sabtu. Di waktu hendak berbuka puasa, ambil segelas air &; dibacakan "Ya Musawwir" sebanyak 21 x, kemudian diminum air tersebut untuk berbuka puasa. Bagi sang suami, hendaklah berbuat perkara yang sama tetapi hanya dengan berpuasa selama 3 hari. Kemudian pada waktu hendak berjimak, bacalah zikir ini sebanyak 10 x, InsyaAllah akan dikurniakan anak yang soleh.

"Ya Waahid!" Bagi pasangan yang belum mempunyai cahayamata &; tersangat ingin untuk menimangnya, amalkanlah zikir ini sebanyak 190 x setiap kali selesai menunaikan solat 5 waktu selama satu bulan &; selama itu juga hendaklah berpuasa sunat Isnin &; Khamis, Insya Allah

Kebetulan masa ni bulan puasa, jd mmg x de masalah la utk sy berpuasa seminggu dan juga isnin & khamis..sy amalkan+doa yg x putus2+jaga pemakanan+jaga kesihatan  dgn harapan akan menimang zuriat lpas ni..hehe..mmg x sabar kan..

Alhamdulillah, sehari sebelum raya sy disahkan pregnant 4 minggu..Syukur yg x t’hingga..hubby lg la happy..Sy nak kongsikn juga petua lain yg sy jumpa (sy x sempat nk buat yg ni..;p)

~ Petua Lain Supaya Mudah Mengandung ~

Khusus buat kawan² yang masih belum dikurniakan zuriat...

Dalam rancangan TANYALAH USTAZ.....Ada dikongsikan 1 petua bagaimana untuk mudah mengandung @ hamil.

Kepada yang puas berusaha denggan bermacam-macam cara. Jangan mudah berputus asa.

Cubalah pula petua @ amalan ini....

1. Ambil 4 biji buah kurma...suami genggam 2 biji, isteri genggam 2 biji
2. Kemudian,buang biji kurma tu
3. Blend @ kisarkan kurma tadi bersama dengan susu kambing
4. Minum air campuran kurma dan susu kambing tersebut sorang segelas.
5. Amalkan sekali sahaja dalam seumur hidup.
6. Kemudian, amalkan minum susu kambing setiap hari waktu pagi.

Bersambung plak pengalaman mengandung dalam next entri ni, satu pengalaman yg sgt indah…=)

 





 



Sunday, 23 December 2012

Kenapa kita dilarang memukul anak kecil yg sedang menangis??

KENAPA KITA DILARANG MEMUKUL ANAK KECIL SEDANG MENANGIS 
===========================================

JANGAN DIPUKUL ANAK KECIL YANG SEDANG MENANGIS

Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda :
'' Janganlah kamu pukul anak-anak kamu di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun. Kerana pada empat bulan pertama kelahirannya Ia bersyahadat LAA ILAAHA ILLALLAH. Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi s.a.w. Dan pada empat bulan seterusnya pula ia mendoakan kedua ayah bonda nya.'' ( H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a. )

Baginda Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada Tuhan Nya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bonda nya.

Bersabda Baginda Rasulullah s.a.w. :
'' Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuknya dan kedua ibu bapanya. Dan apa yang di perbuat nya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuk nya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibu bapa nya. Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya ia itu segala amal baik atau buruknya.'' ( H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)

P/S : Anak adalah anugerah Allah. Didiklah mereka sebaik-baiknya. Asuhlah mereka dengan kasih sayang bukannya kekerasan dan tengkingan. Janganlah tangisan mereka itu merupakan tangisan terakhir yang mampu kita dengar kesan dari perbuatan kejam kita terhadap mereka.

Feel free to LIKE | SHARE | TAG | COMMENT
---------------------------------------------------

Dipetik dari : akuanakpahang.blogspot.com
Disiarkan oleh : EzZehra Online Boutique - Butik Pakaian Muslimah Kontemporari - :: Peplum | Top | Maxi Dress | Jubah | Blouse | Skirt | Baju Kurung ::



Terima kasih kerana sudi singgah ke blog sy ;))