" Wahai Allah, rahmati dan kurniakanlah kesejahteraan ke atas Muhammad Rasullah..Dan selawat yang dapat melapangkan rezeki kami..Dan menjadikan baiknya akhlak kami..Dan curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan para sahabatnya "

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 3 April 2013

Campak keladi??

Sape2 pernah dengar tak 'campak keladi'?sy pun baru first time dengar..haha..my baby Affan kena..kesian die, merah2 serata bdn..paling byk kat kaki n tgn..hari Sabtu lepas,sy nmpk ade bintik merah kat pipi affan, igtkn sbb kena gigit semut atau nyamuk..tp bile ptg dh jd 2 3 bintik plak kat muke die..sy letak mopiko..pg ahad,tgk lg byk kat kaki n tgn die..kat blkg buntut n celah ketiak..bintik merah mcm kena gigit serangga,x de air atau gelembung cm campak tu pun..so lpas mandikn affan sy sapu drapolene kat buntut die n kat tmpt lain sapu mopiko pastu bedakkn ngn bedak dettol..ha,amik..teruk sungguh mak ko ni affan..semua balun jer..haha..konon2 nk jauhkn dr bacteria infection la tuh..pastu segala sarung,cadar,selimut n toys sume basuh..tp menjelang ptg,bintik2 tu makin menjadi2 plak..huhu,umi ko ni dh confuse la affan..ape kena la ank aku sorg nih..mlm tuh ktorg pg hospital, rmai tgur sbb muke affan merah2..jd perhatian plak ank umi mlm nih..tp ada gak yg geram nk dukung sbb affan semangat..pastu rmai yg igt affan ni baby girl..ala,x macho la mcmni..muke jambu sgt ke ank umi ni..huhu..dh melalut bab lain pulak..haha

Dalam bilik doc 
doc: kenapa?apa mslh?
me: bdn die ni penuh bintik2 merah mcm kat muka ni (smbil tunjuk kat muka)
doc : kat mane lg ade?
me : kat kaki,punggung n tgn..
doc : sy tgk sket ye..erm,mcm ruam ni..
me : x kan ruam doc..byk sgt ni..lgpun beso2 nih mcm kena gigit jer..
doc : die ade sesak nfas ke?batuk or selsema?demam ade sket ni..
me : x de plak..die ok jer..
doc : ok..kat telinga pun ade..mungkin campak kot..x,pe..kite akn bg ubat sapu n ubat demam la..mmg tu je la..x de antibiotik..
me : cnfirm cmpak ke doc?bukan allergic atau ulat air ke?
doc : bukan..klu tuh,die menggelembung ade air..
me : ok,thanks doc..

Balik rumah terus sapu ubat tu byk2..mcm mandi ngn ubat plak dh..pastu my SIL ckp, adik kwn die penah kena cmtu mase kecik..campak keladi nama die..die x berjangkit..tradisionalnye, sapu kunyit +kapur untuk hilangkan merah2 tuh..pastu tidur atas daun semambu yg dilapik kain utk hilangkan pnas n gatal2..

Muka ngn tgn Affan penuh dgn bintik2 merah..kesian ank umi ni..
So,bergilir la umi n baba cuti utk jaga Affan sbb nk hntr umah baby sitter x boleh sbb ade baby lain..takut b'jangkit walau kawan SIL ckp x b'jangkit..ank org,risau gak kn..tp affan ni baik sgt la..lgsg x nangis atau merengek..boleh gelak2 lg..pastu die dh hmpir nk merangkak..haha..kena campak sbb nk dapat 'sesuatu' kot..sesuatu = merangkak..

video

                                    Affan belajar merangkak walau badan penuh ngn bintik2..

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah ke blog sy ;))